دورية أكاديمية

The impact of low self-esteem on academic achievement and the behaviors related to it among medical students in Saudi Arabia.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: The impact of low self-esteem on academic achievement and the behaviors related to it among medical students in Saudi Arabia.
المؤلفون: Alghamdi, Saleh A., Aljaffer, Mohammed A., Alahmari, Faisal S., Alasiri, Ahmed B., Alkahtani, Abdullah H., Alhudayris, Fadhah S., Alhusaini, Bassam A.
المصدر: Saudi Medical Journal; Jun2023, Vol. 44 Issue 6, p613-620, 8p
مصطلحات موضوعية: MEDICAL students, SOCIAL media, SELF-esteem, ACADEMIC achievement, PSYCHIATRIC diagnosis, CLASSIFICATION of mental disorders
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): Objectives: To measure the prevalence of low selfesteem among medical students in Saudi Arabia and determine its impact on their behaviors and academic achievement. Methods: We hypothesized that the level of self-esteem reflected on the student's academic performance and linked to some of their behaviors. A cross-sectional study was carried out among students of the medical colleges in Saudi Arabia. A self-administered questionnaire was distributed electronically using social media platforms, socio-demographic data, Rosenberg's self-esteem scale, and a questionnaire about self-esteem-related behaviors. Results: Of 1099 participants (55.9% females and 50% males), 24.1% showed low self-esteem. Independent significant predictors of low self-esteem were female gender and diagnosis with mental illness. Increasing GPA was associated with better self-esteem. Participating in students' study groups and attending self-development programs were estimated to be the protective factors against low self-esteem. Conclusion: One-quarter of medical students are assumed to have low self-esteem. Improved GPA ratings positively influence self-esteem, while attending students' study groups and self-development programs were identified as protective factors for low self-esteem. Further studies are needed to shed more light on this important topic. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: تكشف الدراسات بشكل جيد عن مدى انتشار تدني تقدير الذات بين الطلاب بشكل عام. كما أظهرت العديد من الدراسات كيف يمكن أن يؤثر تقدير الذات على سلوكيات الطلاب وتحصيلهم الأكاديمي، وتهدف هذه الدراسة إلى قياس مدى انتشار تدني تقدير الذات بين طلاب الطب في المملكة العربية السعودية وتحديد تأثيره على سلوكياتهم وتحصيلهم الأكاديمي. المنهجية: افترضنا أن مستوى تقدير الذات ينعكس على الأداء الأكاديمي لطلاب الطب ويرتبط ببعض السلوكيات المحددة. وهذه دراسة مقطعية أجريت على طلاب كليات الطب في المملكة العربية السعودية من خلال توزيع استبيان ذاتي باستخدام منصات وسائل التواصل الاجتماعي، ويحتوي الاستبيان على البيانات الاجتماعية والديموغرافية، ومقياس تقدير الذات من روزنبرغ ، واستبيان حول السلوكيات المتعلقة بتقدير الذات. النتائج: كان الحد الأدنى المطلوب لحجم العينة هو 379 مشاركًا، لكن معدل المشاركة كان مرتفعًا وتمكنا من الوصول إلى 1099 مشاركًا. من إجمالي 1099 طالب طب في الدراسة،)% 55.9 من الإناث و % 50 من الإناث(24.1%. أظهروا تدني في تقديرهم لذواتهم. كما أظهرت الدراسة أن جنس الإناث والإصابة باضطرابات نفسية تعتبر عوامل مستقلة تزيد من احتمالية تدني تقدير الذات. ولاحظنا أيضًا أن ارتفاع المعدل التراكمي يرتبط بتقدير أفضل للذات. ومن المثير للاهتمام أنه لوحظ بأن المشاركة في المجموعات الدراسية للطلاب وحضور برامج التنمية الذاتية قدرت على أنها عوامل وقائية ضد تدني تقدير الذات. الخلاصة: يُفترض أن واحدًا من كل أربعة طلاب في كلية الطب يعاني من تدني تقديره لذاته وأن تحسن المعدل التراكمي للطالب يؤثر بشكل إيجابي على مستوى تقدير الذات. بينما تم ملاحظة أن حضور الطلاب للمجموعات الدراسية وبرامج التطوير الذاتي تلعب دورا كعوامل وقائية لتقليل تدني تقدير الذات. هناك حاجة إلى مزيد من الدراسات لإلقاء مزيد من الضوء على هذا الموضوع المهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Saudi Medical Journal is the property of Saudi Medical Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:03795284
DOI:10.15537/smj.2023.44.6.20230055