دورية أكاديمية

درجة تضمين مهارات االقتصاد املعرفي في مقررات الدراسات االجتماعية للمرحلة االبتدائية باململكة العربية السعودية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة تضمين مهارات االقتصاد املعرفي في مقررات الدراسات االجتماعية للمرحلة االبتدائية باململكة العربية السعودية. (Arabic)
Alternate Title: Degree of embedding knowledge economy skills in the social studies courses for the primary stage in The Kingdom of Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: مشاعل صالح النفي, حنان عبد الجليل ن
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Jun2023, Vol. 2 Issue 8, p1-24, 24p
Abstract (English): The research aims to determine was to determine how much knowledge economy skills were covered in the main social studies curriculum in the Kingdom of Saudi Arabia. The two scholars created a list of knowledge economy skills that should be included in social studies courses for the elementary level, at the rate of three books taught in the first, second, and third semesters of the academic year (1444). The cognitive, economic, and technical domains make up the final form of it, which comprises of five key fields. The social domain, the national domain, under which ten sub-skills and (48) indicators are included, and in light of which a content analysis tool was prepared, and the results showed a discrepancy in the inclusion of knowledge and economic skills in the Content of social studies courses for the primary stage, as the knowledge domain came in first place with (46.23%), followed by the national field by (32.73%), the economic field by (12.42%), the social field by (11.96%), followed by the technological field by (2.83%). The two researchers made a number of recommendations. There is a growth in interest in the technological, social, and economic domains of economic knowledge and skills. To incorporate skills that are not included in the content or have a low degree of inclusion; to draw on the knowledge economy skills list; and to take use of the present research's findings. Moreover, activities that promote subject themes and aid in the development of knowledge economy skills are included. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): البحث إلى الكشف عن درجة تضمين مهارات االقتصاد املعرفي في محتوى مقررات الدراسات االجتماعية للمرحلة االبتدائية باململكة العربية السعودية، وقد تم استخدام املنهج الوصفي أسلوب تحليل املحتوى، وتكونت عينة البحث من جميع كتب مقررات الدراسات االجتماعية، للمرحلة االبتدائية للصف الرابع والخامس والسادس، بمعدل ثالثة كتب تدرس في الفصل األول والثاني والثالث للعام الدراس ي 1444هـ)، ولتحقيق الهدف أعدت الباحثتان قائمة بمهارات االقتصاد املعرفي التي ينبغي تضمينها في مقررات الدراسات االجتماعية للمرحلة االبتدائية تكونت في صورتها النهائية من خمسة مجاالت رئيسة وهي: املجال املعرفي، املجال االقتصادي، املجال التكنولوجي، املجال االجتماعي، املجال الوطني، يندرج تحتها عشر مهارات فرعية و)48( مؤشرا، وفي ضوئها تم إعداد أداة تحليل للمحتوى، وأظهرت النتائج وجود تفاوت في تضمين مهارات االقتصاد املعرفي في محتوى مقررات الدراسات االجتماعية للمرحلة االبتدائية، حيث جاء باملرتبة األولى املجال املعرفي بنسبة)%46.23(، ثم الوطني بنسبة )%32.73(، ثم االقتصادي بنسبة)%12.42(، ثم ً املجال االجتماعي بنسبة )%11.96(، ا املجال التكنولوجي بنسبة ) واخير %2.83(. وقد أوصت الباحثتان بالعديد من التوصيات، منها زيادة االهتمام بمجاالت مهـارات االقتصـاد املعرفـي، خاصـة: املجـال التكنولوجي واالجتماعي واالقتصادي. واالستفادة من قائمة مهارات ُ االقتصاد املعرفي، ونتائج البحث الحالي؛ ل ضمن في املحتوى تضمين املهارات التي لم ت ، ا. وكذلك دعم أو كان مستوى تضمينها منخفضً موضوعات املحتوى بأنشطة، تسهم في تنمية مهارات االقتصاد املعرفي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.C260323