دورية أكاديمية

مصداقية إعلانات صفحات المتاجر الإلكترونية ورضا المستهلك : دراسة ميدانية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مصداقية إعلانات صفحات المتاجر الإلكترونية ورضا المستهلك : دراسة ميدانية. (Arabic)
Alternate Title: The credibility of online store page advertisements through social networking sites and consumer satisfaction: a field study. (English)
المؤلفون: هدى عادل طه الغرب, زينة عبد الخالق ع
المصدر: Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences; 2023, Vol. 1 Issue 48, p571-598, 28p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL media, SATISFACTION, TRUST, CONSUMERS, INTERNET stores, CUSTOMER loyalty, ELECTRONIC voting, CUSTOMER satisfaction
Abstract (English): The research is based on identifying the level of credibility of e-store page advertisements, that credibility which is a fundamental pillar in shaping the audience’s attitudes towards advertisements through social media pages. The research aims to know the reliability of electronic store advertisements, and the extent of their credibility with the Iraqi consumer, and his satisfaction with the quality of the products that they advertise. This study belongs to descriptive researches ،relying on the survey method, and used the questionnaire as a tool for data collection. Data were distributed in the manner of the available sample, which amounted to (630) individuals. Among the most prominent results of the research are: that more than half of the sample members (64.4%) sometimes trust the advertisements of the pages of electronic stores, and they always trust them (16.8%). This result is good, as well as the credibility index of e-store advertisements was also good, as the alternative was moderately credible with a percentage of (66.9%), while the alternative was highly reliable at (15.5%), and the level of public satisfaction was also good, as the alternative was moderately satisfied with it. It ranked first with a rate of (72.7%), and this confirms the good public satisfaction with advertisements on the pages of electronic stores. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يقوم البحث الموسوم:(مصداقية إعلانات صفحات المتاجر الإلكترونية عبر مواقع التواصل الإجتماعي ورضا المستهلك : دراسة ميدانية) في التعرّف على مستوى مصداقية إعلانات صفحات المتاجر الإلكترونية، تلك المصداقية التي تعد ركيزة أساسية في تشكيل اتجاهات الجمهور نحو الإعلانات عبر صفحات مواقع التواصل الاجتماعي، ومدى رضا المستهلك العراقي عن المنتجات التي تعرضها المتاجر الإلكترونية في إعلاناتها. وتمثلت مشكلة البحث بتساؤل رئيس: ما تقييم المستهلك العراقي لمستوى مصداقية إعلانات صفحات المتاجر الإلكترونية عبر شبكة الأنترنت ورضا المستهلك عنها؟ إذ يهدف البحث إلى معرفة موثوقية إعلانات المتاجر الإلكترونية، ومدى مصداقيتها لدى المستهلك العراقي، ورضاه عن نوعية المنتجات التي تعلّن عنها، وينتمي بحثنا هذا الى البحوث الوصفية، والاعتماد على المنهج المسحي واستخدمت الإستبانة كأداة لجمع البيانات، وقد وزعت بطريقة العينة المتّاحة التي بلغت (630) مفردة. ومن أبرز نتائج البحث هي :إنَّ أكثر من نصف أفراد العينة وبنسبة (64.4 %) يثقون أحيانا بإعلانات صفحات المتاجر الإلكتروني، ويثقون بها دائماً بنسبة (16.8%)، وهذه النتيجة جيدة ، كذلك مؤشر المصداقية لإعلانات المتاجر الإلكترونية كانت جيدة أيضا إذ جاء البديل أصدقها بدرجة متوسطة بنسبة (66.9%)، أما البديل أصدقها بدرجة كبيرة فكان بنسبة (15.5%)، وكان مستوى رضا الجمهور جيد أيضا إذ جاء البديل راضٍ عنها بدرجة متوسطة بالمرتبة الأولى بنسبة ( 72.7%) وهذا يؤكد رضا الجمهور الجيد عن الإعلانات في صفحات المتاجر الإلكترونية [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:19995601
DOI:10.31185/