دورية أكاديمية

درجة تضمين األبعاد املشتركة يف محتوى مقرر القرآن الكريم وتفسيره يف التعليم الثانوي – السنة األولى املشتركة – نظام املسارات يف اململكة العربية السعودية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة تضمين األبعاد املشتركة يف محتوى مقرر القرآن الكريم وتفسيره يف التعليم الثانوي – السنة األولى املشتركة – نظام املسارات يف اململكة العربية السعودية. (Arabic)
Alternate Title: The degree of common dimensions inclusion in the content of the Holy Qur’an course and its interpretation in secondary education - the first common year - the paths system in Kingdom of Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: نورة صالح القحطا
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Jul2023, Vol. 10 Issue 78, p210-248, 39p
مصطلحات موضوعية: ASSESSMENT of education, SECONDARY education, CONTENT analysis, CURRICULUM, PERCENTILES, ISLAMIC education, PILGRIMAGE to Mecca
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): The current research is aimed to identify the degree of inclusion of common dimensions in the content of the Holy Qur’an curriculum course and its interpretation in secondary education، the first common year - the paths system in Kingdom of Saudi Arabia، and this research used the descriptive approach to achieve this objective which is represented by the (content analysis) approach، where an analysis card was built based on the indicators of the components of the common dimensions، issued by the Education and Training Evaluation Commission. The analysis card in its final form consisted of (45) paragraphs، and this tool was applied to the content of the Holy Qur’an course and its interpretation، edition 1444H (2022) for secondary education، the first common year، the tracks system، then the data was analyzed by means of frequencies، and percentages were calculated. The study concluded that the degree of inclusion of common dimensions in the content of the Holy Qur’an Curriculum course and its Interpretation and It was available in varying degrees، as the total frequencies of the components of the common dimensions in the course of the Holy Qur’an and its interpretation for secondary education in the Common First Year in Kingdom of Saudi Arabia reached (188) times، with an average percentage of (33.3%)، which is a low degree of inclusion، as the value dimension comes in the first place with frequency of (112) times، at a rate of (59.6%)، followed by the dimension of skills، with a frequency of (62) times، at a rate of (33.0%)، and in the last comes the dimension of curriculum priorities; As the least common dimensions، in terms of inclusion، in the course of the Holy Qur’an and its interpretation for secondary education، the first common year in the Kingdom of Saudi Arabia. In the light of the results، the researcher recommended recommendations، most important: adopting the indicators of the components of the common dimensions that the study reached when analyzing the content of the Holy Qur’an course and its interpretation for the secondary stage، and taking into account the logical balance in including the common dimensions together in the content of the course of the Holy Qur’an curriculum and its interpretation، and all Islamic education courses، in the stages different educational. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث احلالي إىل حتديد درجة تضمني األبعاد املشرتكة يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه يف التعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة – نظام املسارات – يف اململكة العربية السعودية، ولتحقيق هذا اهلدف اتبع هذا البحث املنهج الوصفي؛ ممثلًا بأسلوب )حتليل احملتوى(، حيث بُنيت بطاقة للتحليل اعتمادًا على مؤشرات مكونات األبعاد املشرتكة، الصادرة من هيئة تقويم التعليم والتدريب، وقد تكونت بطاقة التحليل يف صورتها النهائية من )45( فقرة، وطبقت هذه األداة على حمتوى مقرر القرآن الكريم وتفسريه طبعة 1444هـ 2022م للتعليم الثانوي، السنة األوىل املشرتكة، نظام املسارات، ثم حللت البيانات عن طريق التكرارات، وحساب النسب املئوية. وتوصلت الدراسة إىل أن درجة تضمني األبعاد املشرتكة يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه؛ قد توافرت بدرجات متفاوتة، حيث بلغ إمجالي تكرارات مكونات األبعاد املشرتكة مبقرر القرآن الكريم وتفسريه للتعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة يف اململكة العربية السعودية )188( تكرارا مبتوسط نسبة مئوية )%33.3(، وهي درجة تضمني منخفضة، حيث يأتي بُعدُ القيم باملرتبة األوىل، بتكرار )112( وبنسبة )%59.6(، ويليه بُعد املهارات بتكرار )62( وبنسبة )%33.0(، ويأتي يف األخري بُعد أولويات املنهج؛ كأقل األبعاد املشرتكة من حيث التضمني، مبقرر القرآن الكريم وتفسريه للتعليم الثانوي السنة األوىل املشرتكة يف اململكة العربية السعودية. ويف ضوء النتائج أوصت الباحثة بوصايا أبرزها: اعتماد مؤشرات مكونات األبعاد املشرتكة اليت توصل إليها البحث عند حتليل حمتوى مقرر القرآن الكريم وتفسريه للمرحلة الثانوية، ومراعاة التوازن املنطقي يف تضمني األبعاد املشرتكة جمتمعةً يف حمتوى مقرر منهج القرآن الكريم وتفسريه، ومجيع مقررات الرتبية اإلسالمية، يف املراحل التعليمية املختلفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index