دورية أكاديمية

حجية قراءة ﴿بمُصْرِخِي﴾ بكسر الياء لغة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: حجية قراءة ﴿بمُصْرِخِي﴾ بكسر الياء لغة. (Arabic)
Alternate Title: THE REASON FOR READING THE ﴾بمُصْرِخِي ﴿ BIKASR ALYA' IN THE LANGUAGE. (English)
المؤلفون: ياسر السيد السيد
المصدر: IUG Journal of Islamic Studies; 2023, Vol. 31 Issue 3, p361-387, 27p
مصطلحات موضوعية: TRUST, LIBEL & slander, ARABS, CERTAINTY, POETS, WISDOM, GODS, PROVERBS
Abstract (English): The nation was unanimously agreed on the reciters of trustworthy imams who controlled their reading and supported it, and they taught its language and meaning. they spent their lives; To serve the Book of God, the Mighty, reading and reciting, and among these famous reciters is Imam Hamzah, whose recitation has been frequent, And what this means is that our Master the Prophe ــ ... ــ He read with that recitation with certainty, and yet he directed some of the words of his recitation - Hamzah - arrows of slander and insult, As some claimed that this reading contradicts the language, and among those readings that arrows of appeal were directed at from the linguistic point of view, the Almighty saying:] ﴿بمُصْرِخِي﴾ Ibrahim: 22[ broken j speaker; As most grammarians did not allow the breaker of the speaker in any case, even though the break is an eloquent language that was attributed to Bani Yarbu’, the sophisticate Arabs and Arab poets, and scholars gave it a measured and convincing direction. On that frequent reading, with a statement of its ratio and its face on the Arab scales. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): أجْمَعَت الأمة على قُرَّاءِ أَئِمَّةٍ ثِقَةٍ ضَبَطُوا قراءتهم وأسندوها، وعَلِمُوا توجيهها لغةً ومعنى؛ فأفنوا أعمارهم؛ لخدمة كتاب الله العزيز قِرَاءَةً وإِقْرَاء، ومن هؤلاء القُرّاء الأعلام الإمام حمزة الذي تواترت قِرَاءَتَه ، ومَعْنَى ذلك أن سيدنا النبي ـ قرأ بتلك القراءة يقينًا، ومع ذلك وُجه لِبَعْض كَلِم من قِرَاءَته سهام الطعن والتَّسْفِيْهِ؛ إذ ادَّعَى البعض أن تلك القراءة تخالف اللغة، ومن تلك القراءات التي وُجهة إليها سهام الطعن من الناحية اللغوية قوله تعالى: ﴿ بمص: رخي [ابراهيم: 22] بكسر ياء المتكلم؛ إذ لم يجز أكثر النحاة كسر ياء المتكلم بحال مع أنَّ الكسر لغة فصيحة نُسبت إلى بني يربوع فصحاء العرب وشعراء العربية، وَوَجْهَهَا العلماء توجيهًا مقيسًا مقنعا، ومع ذلك أبى البعض إلا التمسك بما وضعه سابقوه مِنْ قَاعِدَةٍ حتى لو خالفت قراءة متواترة، فكان هذا البحث دفاعًا عن تلك القراءة المتواترة ببيان نِسبَتِهَا وَوَجْهِهَا على أقيسة العربية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of IUG Journal of Islamic Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:24108715
DOI:10.33976/IUGJIS.31.3/2023/15