دورية أكاديمية

أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على أداء العاملين بخدمة الجمهور في وزارة األشغال العامة والطرقفي اليمن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على أداء العاملين بخدمة الجمهور في وزارة األشغال العامة والطرقفي اليمن. (Arabic)
Alternate Title: The Impact of the Application of Total Quality Management on the Performance of Public Service Employees in the Ministry of Public Works and Roads in Yemen. (English)
المؤلفون: حامد ضيف هللا دمح
المصدر: Arts Magazine; 2022, Vol. 1 Issue 24, p699-748, 50p
مصطلحات موضوعية: TOTAL quality management, JOB performance, SENIOR leadership teams, PUBLIC administration, CIVIL service, ORGANIZATIONAL commitment
Abstract (English): The study aimed to determine the impact of the application of total quality management on the performance of public service employees in the Ministry of Public Works and Roads, and to determine the impact of the dimensions of total quality (i.e. commitment and support of senior management, focus on the public, focus on meeting the needs of employees, focus on continuous improvement of operations, focus on administrative needs) on the performance of employees. The study adopted the descriptive analytical approach, and the questionnaire for data collection. The comprehensive inventory was used for selecting the study sampling which consisted of 100 items, and 93 questionnaires were returned for statistical analysis. The study revealed that the level of the application of total quality management in the Ministry of Public Works was high, and the level of performance of employees was relatively high. The results also showed a statistically significant effect of applying total quality on the performance of public service employees in the Ministry of Public Works and Roads. The study recommends the implementation of total quality management in all its dimensions due to its impact on improving the performance of employees. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تحديد أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على أداء العاملين بخدمة الجمهور في وزارة ألاشغال العامة والطرق، وتحديد أثر أبعاد الجودة الشاملة )الالتزام ودعم إلادارة العليا، التركيز على الجمهور، التركيز على تلبية احتياجات العاملين، التركيز على التحسين املستمر للعمليات، التركيز على الاحتياجات إلادارية للمنافسة( على أداء العاملين، وقد اعتمدت الدراسة املنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة لجمع البيانات، وتم استخدام الحصر الشامل ملجتمع الدراسة البالغ 011 مفردة، وتم استرجاع )39( استبانة صالحة للتحليل إلاحصائي، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، منها: أن مستوى تطبيق إدارة الجودة الشاملة بخدمة الجمهور بوزارة ألاشغال العامةكان مرتفعا نسبيا، و ، كما أظهرت النتائج وجود أثر ذ أن مستوى أداء العاملين كان مرتفعا ي داللة إحصائية لتطبيق الجودة الشاملة على أداء العاملين بخدمة الجمهور في وزارة ألاشغال العامة والطرق، وخرجت الدراسةبتوصيات متعددة أهمها: ضرورة تعزيز اهتمام إلادارة العليا في الوزارة بدعم تطبيق إدارة الجودة الشاملة بجميع أبعادها؛ملا لها من دورفيتحسين أداء العاملين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arts Magazine is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:26165864
DOI:10.35696/1915-000-024-016