دورية أكاديمية

توظيف الحجاج في مقرر (اللغة العربية3) بالتعليم الثانوي السعودي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: توظيف الحجاج في مقرر (اللغة العربية3) بالتعليم الثانوي السعودي. (Arabic)
Alternate Title: Argumentation Approach Use in Saudi SecondarySchool Education Arabic Language 3 Course. (English)
المؤلفون: نجاة طاهر دمحم إل
المصدر: Arts for Linguistic & Literary Studies; Dec2022, Vol. 1 Issue 16, p277-312, 36p
مصطلحات موضوعية: ARABIC language, PERSUASION (Psychology), LANGUAGE & languages, EMPLOYMENT, CULTURE, SOCIAL marginality
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): The study aims to identify the extent to which educationalists in the Kingdom of Saudi Arabia have benefited from modern linguistic studies in employing the theory of argumentation in the course of Arabic language 3/ Language competencies, 11th class, exclusively 5th unit 5 entitled (persuasive communication). The research also aims to demonstrate the argumentative techniques and persuasive strategies used in the mentioned unit, focusing on themes and topics covered and how they were used in the mentioned course. The study is divided into an introduction and two sections. The introduction dealt with the concept of argumentation and persuasion and the relationship between them. The first section described aspects of theoretical employment. The second section was concerned with the applied aspect. The study showed that the theory of argumentation along with its techniques and persuasion strategies were employed successfully in the course of Arabic language 3. Selected topics matched present day needs Dialogue as a concept to be instilled in learners was the ultimate goal of the argumentative approach to establish a culture of inclusion rather than exclusion. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى الكشف عن مدى استفادة املهتمين في مجال التربية والتعليم في اململكة العربية السعودية من الدراسات اللسانية الحديثة بتوظيف نظرية الحجاج في مقرر )اللغة العربية /3 الكفايات اللغوية( للصف الثاني الثانوي، الوحدة الخامسة املعنونة بـ)التواصل إلاقناعي(، وبيان التقنيات الحجاجية، والاستراتيجيات إلاقناعية التي وردت فيه، والكشف عن املوضوعات التي كانت موضع الاهتمام لهذه الاستراتيجيات، ِّ فت في املقرر. وقسم البحث بعد املقدمة إلى تمهيد ظ ُ وكيف و ومبحثين، تناول التمهيد مفهوم الحجاج وإلاقناع والعالقة بينهما، وتناول املبحث ألاول التوظيف النظري، كما تناول املبحث الثاني التوظيف التطبيقي. وخلص البحث إلى عدد من النتائج، أهمها: وظف مقرر اللغة العربية3 نظرية الحجاج، وعرض بصورة نظرية وتطبيقية تقنيات الحجاج واستراتيجيات إلاقناع، وكان الاختيار على املوضوعات التي تتناسب مع متغيرات العصر ومتطلباته. كان الحوار هو الهدف ألاسمى الذي تسعى املقاربة الحجاجية في املقرر إلى ترسيخه في أذهان من ثقافةإلاقصاء،ونبذآلاخر املخت ا ِّ املتعلمين؛ لضرورةتأسيسثقافةالحوارلدى الناشئةبدًل ف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arts for Linguistic & Literary Studies is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index