دورية أكاديمية

أثر التسويق الداخلي في تحقيق الميزة التنافسية للأندية الرياضية العراقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر التسويق الداخلي في تحقيق الميزة التنافسية للأندية الرياضية العراقية. (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Inbound Marketing on Competitive Advantage Achievement in Iraqi Sport Clubs. (English)
المؤلفون: مصطفی حمید حسین
المصدر: Journal of Physical Education (20736452); 2023, Vol. 35 Issue 2, p458-471, 14p
مصطلحات موضوعية: SPORTS competitions, COMPETITIVE advantage in business, ATHLETIC clubs, COMPETITION (Psychology), QUALITY of service, SPORTS participation
Abstract (English): The research aimed at studying the relation between inbound marketing within Iraqi sport clubs and the resulting competitive advantage that protects it from problems in sport competition circle. Inbound marketing has an important role in human resources preparation providing individuals with high abilities and skills that make them cable of taking responsibility, providing high quality services. The research problem lies in answering the following question; what are the followed procedures for inbound marketing followed by Iraqi sport clubs? Do these Iraqi sport clubs seek to achieve competitive advantage? The researcher studied the relationship between inbound marketing that reflects the Iraqi Sport clubs’ members’ behavior as individuals and the competitive advantage of their clubs as sport institutions. The researcher concluded that this model was excellent coefficient of determination (0.956) and correction (0.955) that shows the ability of inbound marketing to interpret (95% of competitive advantage as well as there is a strong correlation and significant effect between inbound marketing and competitive advantage . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تناول البحث العلاقة والأثر بين التسويق الداخلي الممارس من قبل العاملين في الاندية الرياضية العراقية وما يتحقق من ميزة تنافسية تضمن لها البقاء وتحميها من تداعيات الخروج من دائرة المنافسات الرياضية، وقد حاول الباحث عرض تأطير عملي وتحليلي لآراء عينة البحث، خصوصاً وان المتغير المستقل المتمثل بالتسويق الداخلي له اهمية بالغة في تهيئة موارد بشرية ذات قدرات ومهارات عالية قادرين على تحمل المسؤولية وتقديم خدمات ذات مستوى عالي من الجودة، فضلاً عن الدور الذي يلعبه المتغير المعتمد المتمثل بالميزة التنافسية وحاول البحث الإجابة عن جملة من التساؤلات التي شكلت مشكلة البحث ومن أبرزها ما هي اجراءات التسويق الداخلي المتبعة في الاندية الرياضية العراقية؟ وهل تسعى الاندية الرياضية العراقية الى تحقيق الميزة التنافسية؟ وقد اختبر الباحث علاقة الارتباط والأثر بين التسويق الداخلي الذي يمثل سلوك اعضاء الاندية الرياضية العراقية كأفراد والميزة التنافسية لأنديتهم كمؤسسات رياضية، ولقد خلص البحث إلى عدة استنتاجات نظرية وعملية كان أهمها أن القدرة التفسيرية لهذا النموذج كانت ممتازة إذ بلغ معامل التحديد (0.956) ومعامل التحديد التصحيحي (0.955)، إذ يشير هذا إلى قدرة المتغير المستقل (التسويق الداخلي) على تفسير (95.6%) من التغيرات الحاصلة في المتغير التابع (الميزة التنافسية)، فضلاً عن أن هناك علاقة ارتباط وأثر معنويتين بين التسويق الداخلي والميزة التنافسية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Physical Education (20736452) is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:20736452
DOI:10.37359/JOPE.V35(2)2023.1435