دورية أكاديمية

إد ا رك طلبة الإعلام لمفهوم التربية الإعلاميّة في الأرد ن

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: إد ا رك طلبة الإعلام لمفهوم التربية الإعلاميّة في الأرد ن (Arabic)
Alternate Title: Media Students' Perception of the Concept of Media Education in Jordan. (English)
المؤلفون: خلف محمد الطاهات, دينا عاهد الدهون
المصدر: Journal of Mu’tah Lil-Buḥūth wad-Dirāsāt: Humanities & Social Sciences Series; 2023, Vol. 38 Issue 3, p163-186, 24p
مصطلحات موضوعية: MEDIA literacy, INFORMATION resources, PRIVATE schools, SAMPLING (Process), ACQUISITION of data
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): This study aims to find out to what extent media students are aware of the concept of media education. In addition, it sought to know the main properties and challenges that face media literacy based on the descriptive survey method. Questionnaire was used as a data collection tool. Convenient sampling technique was used to select a sample of (240) students from media college to take part part in this research. The results of this research are the following: Media literacy in Jordan basically targets students in both public and private schools, and the massive flow of information and news on a permanent basis is one of the most important challenges in spreading media education. In addition, the majority of the participants consider that media education is the method that takes place through teaching the adloecents, the youth and the society how to deal with the media and the resources of information. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى معرفة مدى إد ا رك طلبة الإعلام لمفهوم التربية الإعلاميّة، كما سعت إلى معرفة أبر ز سمات وتحديات مفهوم التربية الإعلاميّة، بالاعتماد على المنهج الوصفي المسحي. واستخدمت الاستبانة أداةً لجمع البيانات، على عينة متاحة قوامها) 240 (مفردة من طلبة كلية الإعلام بجامعة حكومية في الأردن. وتوصّلت الد ا رسة إلى عدة نتائج كانت أبر زها: أنّ الفئات الأكثر استهدافاً من التربية الإعلاميّة هم "طلبة المدارس في التعليم العام والخاص". أون التدفق الهائل للمعلومات والأخبار بشكل دائم هي من أبرز تحديات نشر التربية الإعلامية. واعتبرت غالبية عينة الد ا رسة أن التربية الإعلامية هي المنهج الذي يتم من خلال تعليم النّشْء والشباب والمجتمع التعامل مع وسائل الإعلا م ومصادر المعلومات هي من أبرز سمات وخصائص التربية الإعلامية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Mu’tah Lil-Buḥūth wad-Dirāsāt: Humanities & Social Sciences Series is the property of Mutah University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index