دورية أكاديمية

واقع تدريس مادةالرياضياتباستخدام تعليم STEMباملرحلة املتوسطة من وجهة نظر معلمي مادةالرياضياتبإدارةتعليم جازان.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع تدريس مادةالرياضياتباستخدام تعليم STEMباملرحلة املتوسطة من وجهة نظر معلمي مادةالرياضياتبإدارةتعليم جازان. (Arabic)
المؤلفون: ليلى يحيى أحمد صل, حسن بن عبد هللا ع 
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 4, p765-779, 15p
مصطلحات موضوعية: MIDDLE school teachers, MATHEMATICS education (Middle school), MATHEMATICS teachers, MATHEMATICS education, MIDDLE school education
مصطلحات جغرافية: QIZAN (Saudi Arabia : Province)
Abstract (English): The study aimed to identify the degree of the use of STEM education system in the teaching mathematics to know the challenges that Math teachers face in the application of this system and to verify the statistically significant differences in the challenges of teaching Math at Jazan intermediate schools from the point of view of teachers of mathematics at the Jazan Education Department focusing on the factors of teacher’s gender and the number of training courses. The sample of the study consisted of (162) male and female middle school math teachers. The questionnaire consisted of (41) items which was developed and applied on these teachers. The results revealed that there was a high degree of the use of STEM education in teaching mathematics at the middle schools in the Jazan Education Department. The study also found that "the challenges related to the curriculum" ranked first with an arithmetic mean of (4.02) while "challenges related to students" ranked second with an arithmetic mean of (4.01). Challenges related to mathematics teachers came in third place with a mean of (3.97). The study concluded that the factors of teacher’s gender and the number of training courses show no statistically significant differences in the challenges facing the teaching of mathematics using STEM education at middle school in the Jazan Education Department. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة استخدام تعليم STEM في تدريس مادة الرياضيات، و التعرف على التحديات التي تواجه تدريس مادة الرياضيات باستخدام تعليم STEM، وكذلك التحقق من الفروق ذات الداللة اإلحصائيةفي التحديات التي تواجه تدريس مادة الرياضيات باستخدام تعليم STEM باملرحلة املتوسطة من وجهة نظر معلمي مادة الرياضيات بإدارة تعليم جازان التي تعز ى إلى النوع )معلم - معلمة( وعدد الدورات التدريبية. ً وتكونت عينةالدراسةمن(162) معل اوم م علمة من معلمي مادة الرياضيات باملرحلة املتوس طة، طبقت عليهم استبانة تم إعدادها لتكون أداة للدراسة، وقد تكونت من(41)فقرة . توصلت الدراسةإلى ارتفاع درجةاستخدام تعليمSTEMفيتدريسمادةالرياضيات باملرحلة املتوسطة من وجهة نظر معلمي مادة الرياضيات بإدارة تعليم جازان، كما توصلت الدراسة إلى أن "التحديات التي تتعلق باملنهج" جاءت في املرتبة األولى بمتوسط حسابي بلغ (4.02)، بينما "التحديات التي تتعلق بالطلبة" جاءت في املرتبة الثانية بمتوسط حسابي بلغ (4.01)، في حين جاءت"التحديات التي تتعلق بمعلمي مادة كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في التحديات التي تواجه تدريس ً الرياضيات" في ا ملرتبة الثالثة بمتوسط حسابي بلغ (3.97). َ مادة الرياضيات باستخدام تعليم STEMباملرحلةاملتوسطةبإدار ى إلى النوع ز ْ ع ُ ةتعليم جازان ت )معلم -معلمة( وعددالدورات التدريبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.4.11