دورية أكاديمية

فاعلية نموذج موريسون المطوّر في اكتساب المفاهيم لدى طالبات الصف الثامن الأساس ي في مبحث التربية الوطنية والمدنية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية نموذج موريسون المطوّر في اكتساب المفاهيم لدى طالبات الصف الثامن الأساس ي في مبحث التربية الوطنية والمدنية. (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of Morrison’s Model in Acquiring Concepts Among Eighth-Grade Female Students in National and Civic Education Courses. (English)
المؤلفون: دانية علي محمد ال, أحمد "محمد محي الž
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023 Supplement, Vol. 50, p681-693, 13p
Abstract (English): Objective :This study aims to demonstrate the effectiveness of the developed Morrison's Model in acquiring concepts among eighth-grade students in the national and civic education course. Methods: The study adopted the semi-experimental approach. The sample of the study consisted of 60 female students from Noor Al-Qabas Model School of Directorate of Education for Russeifa in the 2021/2022 academic year. The students were divided into two groups: control and experimental, each comprising 30 female students. To achieve the study's objectives, a teaching plan was prepared based on the developed Morrison's Model, and an objective test to assess concept acquisition was developed, consisting of 30 multiple-choice questions. Results: The results demonstrated statistically significant differences at the significance level of (α = 0.05) in concept acquisition for the experimental group that studied using the developed Morrison Model. Conclusions: The employment of the developed Morrison Model in teaching national and civic courses resulted in significant improvements in concept acquisition among eighthgrade female students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت هذه الدراسة إلى بيان فاعلية نموذج موريسون المطوّر في اكتساب المفاهيم لدى طالبات الصف الثامن الأساس ي في مبحث التربية الوطنية والمدنية. المنهجية: استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي. وتكونت عينة الدراسة من ) 60 ( طالبة من مدرسة نور القبس 2022 ، وتم توزيعهن على مجموعتين وبواقع ) 30 ( طالبة في كل / النموذجية التابعة لمديرية تربية الرصيفة للعام 2021 ور، واختبار موضوعي لاكتساب المفاهيم، ّ عدت خطة تدريسية وفق نموذج موريسون المط ُ منهما. ولتحقيق أهداف الدراسة أ تكون من ) 30 ( فقرة من نوع الاختيار من متُعدُّد. النتائج: أظهرت النتائج وجود ف عند مستوى الدلالة ً 0.05 ) في اكتساب المفاهيم لصالح المجموعة =α) روق دالة إحصائيا ور ّ التجريبية التي درست وفق نموذج موريسون المط . الخلاصة: في ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات منها توظيف نموذج موريسون المطور في تدريس مبحث التربية الوطنية والمدنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v50i2-S1.1758