دورية أكاديمية

نظرية العُرف يف الفقه اإلسالمي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: نظرية العُرف يف الفقه اإلسالمي. (Arabic)
Alternate Title: The theory of custom in Islamic jurisprudence. (English)
المؤلفون: صبحي عودة حممد
المصدر: Contemporary Islamic Studiens Magazine; 2022, Vol. 34 Issue 34, p1-20, 20p
مصطلحات موضوعية: MANNERS & customs, SOCIAL change, SOCIAL facts, LEGAL judgments, HABIT, DECORATION & ornament
Abstract (English): From the foregoing in this research, the following important results can be drawn: .1The origin of custom is man, and when people get used to applying it, whether the custom is in word or deed, it becomes a custom, and when it is old and is passed down through generations, it becomes an inherited custom, or inherited habits. .2When the custom is firmly established in the hearts of people, and you get used to practicing it in word or deed, it is very difficult to quit, whether it is good or bad, so the custom should be governed by the legal ruling on the ornament of the good custom, and the sanctity of the ugly custom. .3By presenting the views of the jurists in terms of considering custom as one of the primary sources, or one of the accessory sources, it appeared to us through the transmission and mental evidence that custom is a social phenomenon that comes from the behavior of people, and has nothing to do with the source of legal rulings, so it should be judged by the legal ruling, and what As long as the custom is a human act, so it is closer to the rational source, and cannot be considered one of the original sources. .4It turns out that adapting the legal ruling according to the changing norms is a difficult matter, so many jurists failed to adapt the ancient jurisprudential heritage that treated ancient norms that do not exist in our current era, and adapt it to the development of norms and their change from time to time, and from place to place. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): من خلال ما تقدم في هذا البحث يمكن استخلاص أهم النتائج الآتية: 1 منشأ العُرف هو الإنسان، وعندما يتعود الناس على تطبيقه، سواء أكان العُرف قولاً أو فعلاً صار عادة، وعندما يكون قديماً وتتوارثهُ الأجيال صار عُرفاً موروثاً، أو عادات موروثة. 2 عندما يترسخ العُرف في نفوس الناس، وتعتاد على ممارسته قولاً أو فعلاً، فمن الصعب جدا الإقلاع عنه، سواء أكان عرف حسناً أو قبيحاً، لذلك ينبغي أن يحكم العُرف بالحكم الشرعي بحلية العرف الحسن، وحرمة العُرف القبيح. 3 من خلال عرض آ ا رء الفقهاء من حيث عدّ العُرف من المصادر الأساسية، أو من المصادر التبعية، ظهر لنا من خلال الأدلة النقلية والعقلية أن العُرف ظاهرة اجتماعية تصدر من تصرف الناس، ولا علاقة له بمصدرية الأحكام الشرعية؛ لذلك ينبغي أن يُحكم بالحكم الشرعي، وما دام العُرف هو فعل إنساني لهذا هو أقرب للمصدر العقلي، ولا يمكن اعتباره من المصادر الأصلية. 4 تبين أن تكييف الحكم الشرعي على وفق الأع ا رف المتغيرة أمر شاق، لذلك أخفق كثير من الفقهاء على تكييف الت ا رث الفقهي القديم الذي عالج أع ا رف قديمة لا وجود لها في عصرنا الحالي، وتكييفه مع تطور الأع ا رف وتبدلها من زمان لآخر، ومن مكان لآخر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Contemporary Islamic Studiens Magazine is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index