دورية أكاديمية

تأثري الرباعة التسويقية يف امليزة التنافسية املستدامة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تأثري الرباعة التسويقية يف امليزة التنافسية املستدامة. (Arabic)
Alternate Title: The effect of marketing dexterity on sustainable competitive advantage. (English)
المؤلفون: فراس محمد العامر, الباحث فاطمه باس
المصدر: Journal of Baghdad College of Economic Sciences University; 2023, Issue 72, p49-68, 20p
مصطلحات موضوعية: RESEARCH personnel, MARKETING, INSURANCE agents, TEST validity, MARKETING planning, COMPETITIVE advantage in business
مصطلحات جغرافية: BAGHDAD (Iraq)
Abstract (English): The current research aims to diagnose the type and level of influence of marketing prowess on sustainable competitive advantage. (66) individuals from the directors of departments and branches, assistant directors of departments, division officials, employees of the planning and marketing department, and salesmen in the National Insurance Company in Baghdad. The questionnaire was used as a tool for collecting data and information. It was prepared by the researcher after it was subjected to arbitration and to test the validity and reliability, in addition to the researcher’s field presence and the use of observation. Arithmetic, standard deviation, coefficient of variation, simple linear regression equation, and the research showed significant results represented by a positive relationship between the research variables, and the researcher reached a number of conclusions, most notably marketing ingenuity is an effective way to achieve a sustainable competitive advantage, The conclusion of the research was a set of recommendations, most notably the need for the company in question to adopt modern techniques and methods that facilitate the completion of its activities represented in the search for opportunities that it must seize and the threats that it may face. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث الحالي الى تشخيص نوع و مستوى تأثير البراعة التسويقية في الميزة التنافسية المستدامة و قد سعى البحث لإلجابة عن التساؤالت المتعلقة بمشكلة البحث من خالل إختبار فرضية رئيسة إلستكشاف عالقة التأثير بين متغيري البحث، و ً لتحقيق إختبار فرضية البحث إستخدمت الدراسة الميدانية، إذ بلغت عينة البحث )66 من مد ارء األقسام و الفروع و معاوني ( فردا مدراء األقسام و مسؤولي الشعب و موظفي قسم التخطيط و التسويق و رجال البيع في شركة التأمين الوطنية في بغداد، و قد تم بعد أن خضعت للتحكيم و إلختبار الصدق و الثبات، فضالً إستخدام اإلستبانة كأداة لجمع البيانات تم إعدادها من قبل الباحثان عن التواجد الميداني للباحثان و إستخدام المالحظة، و تم تحليل البيانات بإستخدام البرنامج اإلحصائي).23V SPSS )و كما تم إستخدام العديد من الوسائل اإلحصائية لمعالجة البيانات المتمثلة بالوسط الحسابي، اإلنح ارف المعياري، معامل اإلختالف، معادلة االنحدار الخطي البسيط، و أظهر البحث نتائج معنوية تمثلت بعالقة ايجابية ما بين متغيري البحث، و توصل الباحث الى عدد من اإلستنتاجات أبرزها تعد البراعة التسويقية وسيلة فاعلة لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة، و كان ختام البحث مجموعة من التوصيات أبرزها ضرورة إعتماد الشركة المبحوثة تقنيات و أساليب حديثة تسهل من انجاز أنشطتها المتمثلة بالبحث عن الفرص التي يجب عليها إغتنامها و التهديدات التي قد تواجهها . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Baghdad College of Economic Sciences University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index