دورية أكاديمية

تشخيص واقع الخداع التسويقي الالكترون ي دراسة مسحية لاراء عينة من طلبة قسم نغلم المعلومات الإداري ة كلية الإدارة والاقتصاد ا جامعة الموص ل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تشخيص واقع الخداع التسويقي الالكترون ي دراسة مسحية لاراء عينة من طلبة قسم نغلم المعلومات الإداري ة كلية الإدارة والاقتصاد ا جامعة الموص ل (Arabic)
Alternate Title: Diagnosing the reality of electronic marketing deception A survey study of the opinions of a sample of students of the Management Information System Department / College of Administration and Economics / University of Mosul. (English)
المؤلفون: اليوسف, عرفات ناصر جاسم, سن, محمد مصطفى حسين
المصدر: Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences; 2023, Vol. 15 Issue 2, p95-212, 18p
مصطلحات موضوعية: MANAGEMENT information systems, UNIVERSITY & college administration, INTERNET marketing, INFORMATION resources management, ELECTRONIC markets
مصطلحات جغرافية: MOSUL (Iraq)
Abstract (English): The study aims to identify the levels of deception that marketers can adopt through websites in the city of Mosul, especially with the expansion of electronic marketing in various sectors. Where the main problem of the study revolves around the suffering of customers from the problem of mismatch of the specifications of the goods that they shop online with the actual goods that they actually get. In studying this problem, the researcher relied on the opinions of a sample of students of the Management Information System Department / College of Administration and Economics at the University of Mosul, specifically in the clothing sector. The questionnaire was used to collect field data for the study. As for the most important conclusion reached by the study, it is that most customers have a problem with the specifications and quality of the goods that they get, which differ from the specifications announced on the websites. The researcher presented a set of proposals, the most prominent of which is the importance of the existence of laws and legislation that preserve the rights of the customer and hold accountable the violators of these laws. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة الى التعرف على مستويات الخداع الذي يمكن ان يعتمده المسوقين عبر المواقع الالكترونية في الدراسة الرئيسية حول معاناة الزبائن من مشكلة عدم تطابق مواصفات السلع التي يتسوقونها الكترونيا مع السلع الفعلية التي يحصلون عليها فعلا. وقد اعتمد الباحثان في دراسة هذه المشكلة لاراء عينة من طلبة قسم نظم المعلومات الإدارية في كلية الإدارة والاقتصاد ا جامعة الموصل وتحديداً في قطاع الألبسة. وقد تم استخدام استمارة الاستبانة لجمع البيانات الميدانية للدراسة. اما اهم الاستنتاج التي توصلت اليها الدراسة فهي ان معظم الزبائن لديهم مشكلة في مواصفات ونوعية السلعة التي يحصلون عليها والتي تختلف عن المواصفات المعلنة عنها في المواقع الالكترونية. وتقدم الباحثان بمجموعة من المقترحات والتي من ابرزها أهمية وجود قوانين وتشريعات تحافظ حقوق الزبون وتحاسب المخالفين لهذه القوانين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index