دورية أكاديمية

معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي في فصول ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر المعلمين في مدينة جدة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي في فصول ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر المعلمين في مدينة جدة (Arabic)
Alternate Title: Obstacles to The Use of Applied Behavior Analysis Procedures in Autism Classes From The Point of View of Teachers In The City of Jeddah. (English)
المؤلفون: عبد الله محمد بن عبدالله الحربي, عمر فواز عبد العزيز
المصدر: Journal of Special Education & Rehabilitation (2314-8608); Oct2023, Vol. 16 Issue 57, Part 1, p203-253, 51p
Abstract (English): The current study aimed at assessing the Obstacles to The Use of Applied Behavior Analysis (ABA) Procedures in Autism Classes from The Point of Vie١v of Teachers in The City of Jeddah. The current study used the descriptive survey method, and the study population consisted of all male teachers of autism spectrum disorder in institutes and government and private schools. The sample of this study comprised (108) teachers include (75) Autism spectrum teachers ١vho ١vork in government autism programs and (33) Private sector teachers in Jeddah. To achieve the goals of this study, the two researcher constructed a questionnaire about determining the level of Obstacles to Using Applied Behavior Analysis in classrooms with autism spectrum disorder from teachers' perspectives, and its validity and reliability were verified. Furthermore, the study attempted to explore whether the Obstacle to Using Applied Behavior Analysis differs according to their level of education, years of experience. Institute type, or specialized training. The results showed that the Obstacles to the Use of Applied Behavior Analysis Procedures in Autism Classes from The Point of View of Teachers in The City of Jeddah were given a high degree on the whole scale. The results also indicated no statistically significant differences at (0,05 > P) in total degrees of Obstacles level of (ABA) can be attributed to the level of education, years of experience, or Institute type. Finally, the results indicated statistically significant differences at (0,05 > P)in total degrees of Obstacles level of (ABA) can be attributed to training. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدرسة الحالية إلى تحديد مستوي معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي في فصول ذوي اضطرب طيف التوحد من وجهة نظر المعلمين في مدينة جدة، واستخدمت الدرسة الحالية المنهج الوصفي المسحي وتكون مجتمع الدرسة من جميع معلمي اضطرب طيف التوحد بالمعاًهد والمدارس الحكومية والخاصة وبلغت عينة الدرسة) ١٠٨ (معلماً منهم) ٧٥ (معلماً من معلمي الطلبة ذوي اضطرب طيف التوحد العاملين في برمج التوحد الحكومية و) ٣٣ (معلماً في المراكز الخاصة في مدينة جدة ولتحقيق أهداف الدرسة قام الباحثان بتطوير استبانة حول تحديد مستوي معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي في فصول ذوي اضطرب طيف النوحد من وجهة نظر المعلمين وتم التحقق من صدقها وثباتها؛ وحاولت الدرسة استكشاف ما إذا كان مستوي معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي يختلف وفئا لمستوي المؤهل العلمي أو سنوت الخبري أو نوع المعهد أو التدرب المتخصص. وجاءت نتائج الدرسة لشير إلى أن مستوي معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي في فصول ذوي اضطرب طيف التوحد من وجهة نظر المعلمين في مدينة جدة قد جاءت بمستوي مرتفع. وظهرت نتائج الدرسة الحالية عدم وجود فووق ذات دلالة إحصائية حه ٠.٠ (على الدرجة الكلية وعلى المحاور الفرعية في مستوي معوقات استخدام تحليل a(عند السلوك التطبيقي تعزي لمتغيرت المؤهل العلمي، وعدد سنوت الخبري. ونوع)المعهدلم المدهز(. حه ٠.٠ (على a(بينما أظهرت نتائج الدرسة الحالية وجود فروق ذات دلالة إحصائية عتد الدرجة الكلية في مستوي معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي تعزي لمتغير التدريب على الدرجة الكلية وكانت هذه الفروق لصالح الحاصلين على التذريب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Special Education & Rehabilitation (2314-8608) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index