دورية أكاديمية

اتجاهاتالجمهورالسعودي نحومنصاتاالتصال الحكومي بوزارةالشئون البلدية ا:دراسةمسحية على جمهورمحافظة ً والقرويةواإلسكان منصة(بلدي)ar أنموذج اإلحساء.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اتجاهاتالجمهورالسعودي نحومنصاتاالتصال الحكومي بوزارةالشئون البلدية ا:دراسةمسحية على جمهورمحافظة ً والقرويةواإلسكان منصة(بلدي)ar أنموذج اإلحساء. (Arabic)
Alternate Title: Attitudes of the Saudi Public towards Government Communication Platforms at the Ministry of Municipal, Rural Affairs, and Housing. (English)
المؤلفون: زكية النور يوسف م, شيخة بنت عبد اللط
المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Jul-Sep2023, Issue 46, p85-137, 54p
مصطلحات موضوعية: RURAL housing, PUBLIC opinion, MUNICIPAL services, ELECTRONIC services, USER interfaces, PARASOCIAL relationships
Abstract (English): The study aimed to identify the trends of the Saudi Public towards government communication platforms of the Ministry of Municipal, Rural Affairs, and Housing using the media survey curriculum, and the survey study relied on the electronic questionnaire tool as a tool to collect data from an intentional sample consists of (200) individuals from the users of Balady platform from the audience of Al-Ahsa Governorate. and the study employed the theory of trend and the government services model to achieve its goals . The study reached a number of results, the most important of which are: The Saudi Public uses government communication platforms of the Ministry of Municipal, Rural Affairs and Housing to a moderate degree, as the Saudi Public’s usage of government communication platforms in the ministry once a month came in the first place, and the attitudes of the Saudi Public towards the platform of Balady are highly positive, and it was revealed that the average on the cognitive side is higher than the emotional and behavioral side. It was also proved through the study that there is a strong direct relationship between the cognitive, emotional and behavioral trends of the Saudi Public in Al-Ahsa Governorate towards government communication platforms of the Ministry of Municipal and Rural Affairs and Housing, and the standards of the government services model. The most important recommendations made by the study is: the need to publicize the importance of the Balady platform and the available electronic services by preparing promotional campaigns for such application through traditional media and social media, and urging citizens and residents to use it. It also recommended the need to improve the user interface of Baladi Platform, so that services are organized to access them easily, and its design to be attractive to users. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت ف على اتجاهات الجمهور السعودي نحو منصات االتصال الحكومي ّ الد ارسة إلى التعر بوزارة الشئون البلدية والقروية واإلسكان باستخدام منهج المسح اإلعالمي، واعتمدت الدراسة المسحية على أداة االستبانة اإللكترونية كأداة لجمع البيانات من عينة عمدية قوامها )200( مفردة من مستخدمي منصة بلدي من جمهور محافظة اإلحساء، وو ّظفت الد ارسة نظرية االتجاه ونموذج الخدمات الحكومية لتحقيق أهدافها. توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: يستخدم الجمهور السعودي منصات االتصال الحكومي لوزارة الشئون البلدية والقروية واإلسكان بدرجة متوسطة، حيث جاء استخدام الجمهور السعودي لمنصات ا في الترتيب األول، ً االتصال الحكومي بالو ازرة مرة واحدة شهري وتعتبر اتجاهات الجمهور السعودي نحو منصة بلدي إيجابية بدرجة عالية، وكان المتوسط في الجانب المعرفي أعلى من الجانب الوجداني ّن من خالل الد ارسة والسلوكي، كما تبي وجود عالقة طردية قوية بين االتجاهات المعرفية والوجدانية والسلوكية للجمهور السعودي بمحافظة اإلحساء نحو منصات االتصال الحكومي لوزارة الشئون البلدية والقروية واإلسكان وبين معايير نموذج الخدمات الحكومية، ومن أهم التوصيات التي تقدمت بها هذه تاحة وذلك بإعداد الحمالت ُ الد ارسة هي: ضرورة التعريف بأهمية منصة بلدي والخدمات اإللكترونية الم الترويجية للتطبيق عبر وسائل اإلعالم التقليدية ووسائل التواصل االجتماعي، وحث المواطنين والمقيمين على استخدامه، كما أوصت بضرورة تحسين واجهة المستخدم الخاصة بمنصة بلدي، بحيث يتم تبويب ا للمستخدمين الخدمات للوصول إليها بيسٍر وسهولة، ويكون تصميمها جاذب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust is the property of Egyptian Public Relation Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index