دورية أكاديمية

المسؤولية الرقمية للشركات والولاء الالكتروني: مشاركة المعرفة كعامل وسيط

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المسؤولية الرقمية للشركات والولاء الالكتروني: مشاركة المعرفة كعامل وسيط (Arabic)
Alternate Title: Corporate Digital Responsibility and e-Loyalty: Knowledge Sharing as a Mediating Factor. (English)
المؤلفون: عبير حمود الفاعوري, محمد سليمان النسور, هنادي تركي البطاينه, إلهام حمود الفاعوري
المصدر: International Journal of Islamic Marketing; Sep2023, Vol. 12 Issue 3, p17-43, 27p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL responsibility of business, CONSUMER attitudes, REGRESSION analysis, INFORMATION sharing, DESCRIPTIVE statistics, CUSTOMER loyalty
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): This study aimed to identify the impact of corporate digital responsibility on eloyalty and the mediating effect of knowledge sharing on the relationship between them. The study used a descriptive-analytical research approach with application on the customers of telecommunication firms in Jordan. Using the SPSS program, the study analyzed the collected data through ocnecnecnoc sampling. It analyzed the data using descriptive statistics and regression analysis as well, as bootstrapping through the SmartPLS3 program to test the mediation model. The findings revealed a statistically significant and favorable impact of various dimensions of corporate digital responsibility (including social, economic, technological, and environmental aspects) on e-loyalty. Furthermore, the mediating role of knowledge sharing was identified in the relationship between corporate digital responsibility and e-loyalty. The study concluded that contemporary companies that engage in various corporate digital responsibility activities play a crucial role in fostering favorable customer behavioral attitudes, such as loyalty, thereby facilitating longterm business-to-customer (B2C) relationships. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى التعرف على تأثير المسؤولية الرقمية للشركات على الولاء الالكتروني، بالاضافة إلى د ا رسة الدور الوسيط لمشاركة المعرفة في العلاقة بين المتغير المستقل والمتغير التابع. استخدمت الد ا رسة منهج التحليل الوصفي بالتطبيق على زبائن شركات الاتصالات في تم تحليل البيانات SPSS الاردن؛ إذ بلغت العينة 331 مستجيبا. وباستخدام برنامج الاحصاء التي تم جمعها باستخدام أسلوب العينة الملائمة. علاوة على اختبار الأثر الوسيط لمشاركة المعرفة في العلاقة بين المسؤولية الرقمية للشركات والولاء الالكتروني على برنامج أظهرت النتائج وجود أثر ذي دلالة احصائية لجميع أبعاد المسؤولية الرقمية .SmartPLS3 للشركات)المسؤولية الاجتماعية، الاقتصادية، التكنولوجية، والبيئية(على الولاء الالكتروني، بالاضافة الى الدور الوسيط لمشاركة المعرفة في العلاقة بين المسؤولية الرقمية للشركات والولاء الإلكتروني. خلصت الد ا رسة إلى أهمية التركيز على أنشطة المسؤولية الرقمية من أجل تعزيز سلوكيات الولاء الالكتروني في شركات الاتصالات الاردنية مما يحقق المزيد من التنافسية، وزيادة مستويات الاحتفاظ بالزبائن. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index