دورية أكاديمية

التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بتشكيل الصورة الذهنية لدى عملاء البنوك الإسلامية الأردنية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بتشكيل الصورة الذهنية لدى عملاء البنوك الإسلامية الأردنية (Arabic)
Alternate Title: Exposure to social media and its relationship to the formation of mental images among customers of Jordanian Islamic banks. (English)
المؤلفون: محمد عواد الزيادات
المصدر: International Journal of Islamic Marketing; Sep2023, Vol. 12 Issue 3, p60-77, 18p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL media, ISLAMIC finance, MENTAL imagery, GROUP identity, BANK customers, CUSTOMER loyalty
Abstract (English): This research investigates the relationship between exposure to social media and the formation of a mental image among customers of Jordanian Islamic banks. The study encompassed four Jordanian Islamic banks and a sample of 400 respondents comprising their clients. The research revealed a moderate correlation between social media exposure and customers' mental image formation concerning these banks. It was noted that the banks' efforts in establishing a unique identity on social media platforms heightened customer loyalty and facilitated service differentiation from other banks. Furthermore, the study found no significant gender or educational qualification-based differences in the responses of Islamic banks' customers. However, there were significant variations in responses based on age groups among the surveyed clients. The study emphasizes the importance for Islamic banks to promptly address customer inquiries related to services advertised on social media platforms. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث إلى التعرف على العلاقة بين التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بتشكيل الصورة الذهنية من وجهة نظر عملاء البنوك الإسلامية الأردنية، شمل مجتمع الد ا رسة البنوك الإسلامية الأردنية والبالغ عددها) 4(بنوك. أما العينة فتكونت من) 400 (مستجيباً من عملاء هذه البنوك. وتوصلت الد ا رسة إلى أن هناك علاقة بين التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وبين تشكيل الصورة الذهنية لدى عملاء البنوك الإسلامية الأردنية وكانت بدرجة متوسطة. وقد تبين أن توجهات البنك نحو بناء هوية مميزة لها على مواقع التواصل الاجتماعي عززت من درجة الولاء لها، وأن هذه المواقع سهلت من تمييز خدمات البنك عن بقية البنوك، كذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسطات إجابات أف ا رد عينة الد ا رسة من عملاء البنوك الإسلامية الأردنية تُعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي. في حين تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسطات إجابات أف ا رد عينة الد ا رسة من العملاء تُعزى لمتغير العمر. وأوصت الد ا رسة بضرورة استجابة البنوك الإسلامية للعملاء بسرعة عالية فيما يتعلق بالخدمات التي يتم الترويج لها على مواقع التواصل الاجتماعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index