دورية أكاديمية

فاعلية تكامل مدخلي املنظومي والبصري يف اكتساب طلبة الصف العاشر العلمي للمفاهيم الفيزيائية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية تكامل مدخلي املنظومي والبصري يف اكتساب طلبة الصف العاشر العلمي للمفاهيم الفيزيائية. (German)
Alternate Title: Effectiveness of integrating the systematic and visual approaches in acquiring the tenth grade students with physics concepts. (English)
المؤلفون: حممد امساعيل سلي, عبدالرزاق ياسني
المصدر: Humanities Journal of University of Zakho (HJUOZ); Jul-Sep2023, Vol. 11 Issue 3, p529-544, 16p
Abstract (English): The study aims to identify the effectiveness of integrating the systematic and visual approaches in acquiring the tenth grade students with physics concepts.The sample consisted of (142) male and female students who were deliberately selected from the research community in Zakho city for the academic year (2021-2022), then, they were divided into four equal groups in a number of variables according to the factorial design(2*2), two experimental groups (males, females) studied the subject according to the integration of the two entrances, and the other two controls (males, females) studied the same subject according to the usual method. In order to achieve the aim of the study and test its main hypotheses and its fields, the researchers prepared the first is a test to acquire physics concepts in its final form of (30) objective paragraphs of the two types of pairing and multiple choice of three alternatives, the tool was characterized by validity, stability and psychometric characteristics. After that, the researchers prepared a number of teaching plans for the experimental and control research groups, and then assigned the teaching of these groups to the subject’s teacher in the schools specified for the experiment. The results indicated as follows: 1. There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the averages of the four research groups' acquisition of physics concepts according to the method variable and in favor of the two experimental groups. 2. There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the averages of the four research groups' acquisition of physics concepts according to the gender and the interaction between two variables. In the light of the study results, the researchers came out with a number of implementations and recommendations for further studies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث التعرف على فاعلية تكامل مدخلي املنظومي والبصري يف اكتساب طلبة الصف العاشر العلمي للمفاهيم الفيزيائية، وتكونت العينة من )142( طالبا وطالبة مت اختيارهم قصديا من جمتمع البحث يف مدينة زاخو للعام الدراسي )2021 – 2022 ( ثم وزعت على اربع جمموعات متكافئة يف عدد من املتغريات على وفق تصميم العاملي )2*2( اثنتان منها جتريبيتان ) ذكور، اناث( درستا املادة على وفق تكامل املدخلني واالخريتان ضابطتان )ذكور، اناث( درستا املادة نفسها وفق الطريقة االعتيادية ، ولتحقيق هدف البحث واختبار فرضيته الرئيسة وفرعياتها اعد الباحثان اختبارا مفاهيميا تكون بصيغته النهائية من )30( فقرة موضوعية من نوعي املزاوجة واالختيار من متعدد ثالثي البدائل واتسم بالصدق والثبات واخلصائص السايكومرتية ، بعد ذلك اعد الباحثان عدد من اخلطط التدريسية للمجموعات البحث التجريبية والضابطة ثم اسند تدريس هذه اجملموعات اىل مُدرسي املادة يف املدارس احملددة للتجربة، وبعد انتهاء التجربة طبق الباحث االول االختبار املفاهيمي على افراد عينة البحث االساسية ثم حلل البيانات باستعمال االختبار الفائي الثنائي العاملي ودلت النتائج اىل: .1 وجود فرق ذو داللة احصائية عند مستوى)0.05( بني متوسطات اكتساب افراد جمموعات البحث االربع للمفاهيم الفيزيائية تبعا ملتغري الطريقة ولصاحل التجريبيتني. .2ال يوجد فرق ذو داللة احصائية عند مستوى)0.05( بني متوسطات اكتساب افراد جمموعات البحث االربع للمفاهيم الفيزيائية تبعا ملتغري اجلنس وكذلك التفاعل بني املتغريين. ويف ضوء نتائج البحث خرج الباحثان بعدد من االستنتاجات والتوصيات فضال عن تقديم املقرتحات لدراسات مستقبلية الحقة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Humanities Journal of University of Zakho (HJUOZ) is the property of Humanities Journal of University of Zakho and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:26644673
DOI:10.26436/hjuoz.2023.11.3.1118