دورية أكاديمية

ودةأداءاملدارسالحكوميةفيمديرياتمحافظاتشمال الضفةالغربيةمن فلسطين في ضوء نمط القيادة املستدامة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: ودةأداءاملدارسالحكوميةفيمديرياتمحافظاتشمال الضفةالغربيةمن فلسطين في ضوء نمط القيادة املستدامة. (Arabic)
Alternate Title: The Quality of Public Schools' Performance in the Directorates of the Northern West Bank Governorates in Palestine in the Light of the Sustainable Leadership Style. (English)
المؤلفون: مي عبدهللا أحمد, أفنان نظيردروزه
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 5, p1013-1039, 27p
مصطلحات موضوعية: COVID-19 pandemic, EDUCATIONAL resources, PAY for performance, STRATEGIC planning, SCHOOL environment
مصطلحات جغرافية: WEST Bank, PALESTINE
Abstract (English): Objectives: To identify areas, standards and indicators for developing the quality of public schools’ performance in the directorates of the northern governorates of the West Bank in Palestine in light of the sustainable leadership style. Methods: The study followed the qualitative approach, and the interview was adopted as a tool for the study, and (19) male and female managers were selected (7 males and 12 females) as an intentional sample, the responses of the participants in the interviews were analyzed using thematic analysis. Results: The study concluded with a set of areas, criteria and indicators through which the quality of public schools performance can be developed in light of the sustainable leadership style, the most important of which are: strategic planning is the basis for successful work, especially in educational institutions; activating community partnership with the local community, studying school needs at the beginning of the school year, the importance of the accountability system in the success of the educational institution, providing a safe, supportive, inviting and comfortable school environment and the importance of activating technology. The Corona pandemic contributed to the emergence of e-learning in schools. Conclusions: The study came out with the need to carry out strategic planning in the light of the school's mission and future vision; manage financial and human resources and educational learning programs related to the school, including managing teacher and student performance effectively and paying attention to the educational climate, curricula and activating technology in the educational process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): األهداف: هدفت الدراسةإلى التعرفعلى مجاالت ومعاييرومؤشرات تطوير جودة أداء املدارس الحكوميةفي مديريات محافظات شمال الضفةالغربيةمن فلسطين في ضوء نمط القيادة املستدامة. ً املنهجية: اتبعت الدراسة املنهج النوعي، واعتمدت املقابلة كأداة للدراسة، وتم اختيار )19 ا ومديرة؛ منهم ) ( مدير 7 من الذكور و 12 من اإلناث( كعينة قصدية، وتم تحليل استجابات املشاركين في املقابالت باستخدام التحليل املواضيعي )analysis Thematic). النتائج: خلصت الدراسة إلى مجموعة من املجاالت واملعايير واملؤشرات التي يمكن من خاللها تطوير جودة أداء املدارس الحكومية في ضوء نمط القيادة املستدامة أهمها: التخطيط االستراتيجي أساس العمل الناجح وخاصة في املؤسسات التعليمية؛ تفعيل الشراكة املجتمعية مع املجتمع املحلي؛ دراسة االحتياجات املدرسية في بدايةالعام الدراس ي؛ أهمية نظام املساءلةفي نجاح املؤسسة التعليمية؛ توفير بيئة مدرسية آمنة وداعمةوجاذبةومريحة؛ أهمية تفعيل التكنولوجيا؛ ساهمتجائحةكورونا في ظهورالتعليم االلكتروني فياملدارس. الخالصة: خرجت الدراسة بضرورة القيام بالتخطيط االستراتيجي في ضوء رسالة املدرسة ورؤيتها املستقبلية؛ وإدارة املوارد املالية والبشرية والبرامج التعليميةالتعلميةاملتعلقةباملدرسةبمافيها إدارة أداء املعلم والطالب بفاعلية؛واالهتمام باملناخ التربوي واملناهجالدراسيةوتفعيل التكنولوجيا في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.5.13