دورية أكاديمية

الضغوط النفسية المدركة لدى معممي التربية الخاصة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الضغوط النفسية المدركة لدى معممي التربية الخاصة. (Arabic)
Alternate Title: Perceived psychological stress among special education teachers. (English)
المؤلفون: مثنى جمال عبد اه, نغم عبد الرضا عبد
المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2023, Vol. 13 Issue 4, p2035-2058, 24p
Abstract (English): The aim of the current research is to identify: 1.The level of perceived psychological stress among special education teachers. 2. .The statistically significant differences in the level of perceived psychological stress among special education teachers according to the gender variable male-female. The researcher used the correlational descriptive approach, because it is the most appropriate in conducting the current research, as the research community consisted of special education teachers who are in primary schools with special grades in the directorates of education of Baghdad Governorate for the year (2021-2022), as their number reached (378) male and female teachers, by (106) teachers and (272) teachers, so a sample of (227) teachers was selected from the special education teachers, distributed by (64) teachers and (163) teachers, They were randomly selected by percentage and by (60%) of the total research population, In order to achieve the goals, it was necessary to have a tool for measuring perceived psychological stress, as the researcher built a building for perceived psychological stress based on the theory of Hans Selye, being the closest to the current research. The main research sample of (227) of special education teachers was chosen randomly, to truly represent the original research community, and after analyzing the data statistically using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), the results yielded the following: 1.Special education teachers have a level of perceived psychological stress. 2.There are no statistically significant differences in the perceived psychological stress according to the gender variable. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ىد البحث الحالي التعر الى : 1و مستوى الضغوط النفسية المدركة لدى معممي التربية الخاصة. .2 الفوورو ذات الدةلوة اةحصواسية لمسوتوى الضوغوط النفسووية المدركوة لودى معمموي التربيووة الخاصة وطقا لممتغير الجنس ذكور – اناث. دا اننسدي ادي اجد ارح البحدث الحدالي اذ تكدون ه استعمل الباحث المنهج الوصفي االرتبداطي، نن مجتمددل البحددث مددن معممددي التربيددة الخاصددة المتواجدددين اددي المدددارس االبتدا يددة ذات الصددفو الخاصة اي مديريات تربية محااظة بغداد لمعدام 0200-0201)، اذ بمد عددد م 378( معمدم ومعممددة وبوا)ددل 126( معمددم و 070( معممددة ، لددذا تددم اختيددار عينددة مكونددة مددن 007( معمددم ومعممددة مددن معممددي التربيددة الخاصددة مددوزعين بوا)ددل 64( معمددم و 163( معممددة ، تددم اختيددار م بالطريقة العشوا ية وحسي النسبة الم وية وبنسبة %62( من المجتمل الكمي لمبحث، ومدن اجدل تحقيق اال دا ا)تضدى تدوار ادال لقيداس الضدغوط النفسدية المدركدة اذ )دام الباحدث ببنداح مقيداس لمضغوط النفسية المدركة باالعتماد عمى نظرية انز سيمي كونها ان)ري لمبحث الحالي اذ تكدون المقيدداس بصدديغتا االوليددة مددن 32( اقددرل، وبعددد التحقددق مددن الخصددا ص السدديكومترية لمقيدداس البحددث واقراتددا ، تددم تطبيقددا عمددى عينددة البحددث االساسددية والبالغددة 007( مددن معممددي التربيددة العشدوا ية ، لتمثديمهم لمجتمدل البحدث انصدمي تمثدي حقيقيدا وبعدد الخاصدة تدم اختيدار م بالطريقدة تحميد دل البياند دات احصد دا يا باسد دتعمال الحقيبد دة االحصد دا ية لمعمدددوم االجتماعيدددة SPSS)،أاددرزت النتا ج ما يمي: 1د ان معممي التربية الخاصة لديهم مستو من الضغوط النفسية المدركة. 0د ال توجد اروق ذات داللة احصا ية اي الضغوط النفسية المدركة تبعا لمتغير الجنس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index