دورية أكاديمية

(جماليات الإيقاع الداخلي عند السيد جعفر الحلي في ديوان (سحر بابل وسجع البلابل.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: (جماليات الإيقاع الداخلي عند السيد جعفر الحلي في ديوان (سحر بابل وسجع البلابل. (Arabic)
Alternate Title: The Aesthetics of the Internal Rhythm of Mr. Jaafar Al-Hilli in Diwan of The Magic of Babel and The song of nightingales. (English)
المؤلفون: وسام حمزة هاد الز, بهروز قربان زادة, حسين يوسفي
المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2023, Vol. 13 Issue 4, p1031-1058, 28p
Abstract (English): The inner rhythm that is considered the artistic depth of the modern poem, Rhetoric scholars depict it as a vessel into which the poet pours all the rich imagination and creative ideas of his heart, To mold it into a template full of beauty, And that the students of the origins of the Arabic vertical poem, When they began to study rhythmic structures, They examined the relationship between poetry and music, An attempt by them to reveal the inner rhythms of poetic texts, They directed their attention towards the relationship of sounds with meanings and images and the rhythm of phrases, In addition to the renewal of the musical rhythm through the diversity of poetic phenomena, and if the external rhythm is naturally subject to knotting and modeling, the internal rhythm is not subject to its nature, This makes each poetic text integrated with its own internal rhythm. From here, the researcher seeks to identify the aesthetics of the inner rhythm in the collection of poetry of Mr. Jaafar al-Hali (The Magic of Babel and the Saj’a al-Balabel), What is its importance in the structure of its text and architecture?, What are the manifestations of that rhythm, which is described as internal?, To trace the components of the poetic text that helped in the rhythmic diversity besides (weight and rhyme), By examining the inner rhythm in his poems, Being the vessel prepared to receive everything that would enrich the aesthetic and artistic aspects, To reveal the effectiveness of the internal rhythm in the poetic text, It concludes that the most important characteristics of the poetic text is its celebration of the rhythmic aspect, And it is distinguished by the internal poetic music resulting from the use of the overlap between the letter and the other letter, This has a major role in the formation and intonation of the text's music This is what we will find in repetition, alliteration, subtraction, and balancing, All of which are elements that contributed to the popularity of the poem and the enhancement of its lyricism. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): إن الإيقاع الداخلي الذي يُعتبر العُمق الفني للقصيدة الحديثة، يصوره علماء البلاغة كالإناء الذي يصب فيه الشاعر كل ما تجود به قريحته من خيال واسع وأفكار إبداعية، ليصوغها في قالب مفعم بالجمال، وأنَّ الدارسين لأصول القصيدة العربية العمودية، عندما بدأوا بدراسة الأبنية الإيقاعية، عمدوا إلى فحص العلاقة بين الشعر والموسيقى محاولة منهم لكشف الإيقاعات الداخلية للنصوص الشعرية، فوجهوا اهتمامهم صوب علاقة الأصوات بالمعاني والصور، وإيقاع العبارات، بالإضافة إلى التجدد في الايقاع الموسيقي من خلال التنوع في الظواهر الشعرية، وإذا كان الإيقاع الخارجي قابلا بطبيعته، للتقعيد والنمذجة، فإن الإيقاع الداخلي غير قابل بطبيعته، وهذا ما يجعل لكل نص شعري متكامل إيقاعه الداخلي الخاص به، الباحث إلى التعرف على جماليات الإيقاع الداخلي في ديوان شعر السيد جعفر الحلي (سحر بابل وسجع البلابل)، وما أهميته في بنية نصه ومعماره؟ وما هي تمظهرات ذلك الإيقاع الذي يوصف بأنه داخلي ؟ وليتتبع مكونات النص الشعري التي ساعدت في التنوع الإيقاعي إلى جانب الوزن والقافية، وبتقصي مظان الإيقاع الداخلي في قصائده، كونه الوعاء من هنا يسعى المهياً لاستقبال كل ما من شأنه أن يثري الجوانب الجمالية والفنية، وليكشف عن فاعلية الإيقاع الداخلي في النص الشعري، وتخلص إلى أن أهم خصائص النص الشعري احتفاؤه بالجانب الإيقاعي، وتميزه بالموسيقى الشعرية الداخلية الناجمة عن توظيف التداخل الحاصل بين الحرف والحرف الآخر، وهذا له دور كبير في تكوين موسيقى النص وتنغيمها وهذا ما سنجده في التكرار والجناس والتصريع والموازنة .... الخ، وهي كلها عناصر ساهمت في شيوع القصيدة وتعزيز غنائيتها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index