دورية أكاديمية

درجة تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها برفع مستوى الثقافة التنظيمية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها برفع مستوى الثقافة التنظيمية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Application of The Principles of Total Quality Management and its Relationship to Raising the Level of Organizational Culture Among Faculty Members in Jordanian Public Universities. (English)
المؤلفون: نبيلة خالد عبدالله الحراحشة
المصدر: Jadara Journal of Research & Studies; 2023, Vol. 9 Issue 2, p217-235, 19p
Abstract (English): The study aims to demonstrate the level of application of total quality management principles and their relationship to improving the organizational culture of staff in Jordanian public universities. The research sample consisted of (335) faculty members and used descriptive analytical methods. It contains seven dimensions, three dimensions related to total quality management, and four dimensions related to organizational culture. The level of organizational culture in Jordanian public universities from the viewpoint of faculty members came to a medium degree of appreciation, and there is a correlation between the application of the principles of total quality management in raising the level of organizational culture among faculty members in Jordanian public universities for the overall scale and its dimensions, with the exception of the dimension of organizational beliefs. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تبيان درجة تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها برفع مستوى الثقافة التنظيمية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية، وتكوّنت عيّنة الدراسة من) 335 (عضو هيئة تدريس، وتم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، وكان المقياس بصورته النّهائية من) 30 (فقرة موزّعة على سبعة أبعاد، ثلاثة أبعاد تتعلق بإدارة الجودة الشاملة، وأربعة أبعاد متعلقة بالثقافة التنظيمية، تظهر نتائج الدراسة أن تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة في الجامعات الحكومية الأردنية معتدل من منظور أعضاء هيئة التدريس، وأن مستوى الثقافة التنظيمية في الجامعات الحكومية الأردنية متوسط التصنيف من منظور أعضاء هيئة التدريس، ووجود علاقة ارتباطية بين تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة في رفع مستوى الثقافة التنظيمية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية للمقياس الكلي وأبعاده باستثناء بعد المعتقدات التنظيمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jadara Journal of Research & Studies is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:23135824
DOI:10.54161/10.54161/jrs.v9i2.186