دورية أكاديمية

واقع تدريس الحاسب اآللي باستخدام منصة مدرستي أثناء جائحة كورونا من وجهة نظر املعلمين.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع تدريس الحاسب اآللي باستخدام منصة مدرستي أثناء جائحة كورونا من وجهة نظر املعلمين. (Arabic)
Alternate Title: The Experience of teaching computers course using Madrasati platform during the Corona pandemic from the teachers’ perspective. (English)
المؤلفون: أمل بنت عبد هللا 
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Nov2023, Vol. 2 Issue 14, p1-15, 15p
Abstract (English): The current study aimed to explore the experience of computer teachers in distance teaching using Madrasati platform. The qualitative approach was used to achieve the purpose of the study, which used to understand the phenomenon in depth, the study uses a questionnaire with open questions. The data was collected and analyzed qualitatively using objective analysis. The number of participants was (15) female computer teachers. The results revealed that the teachers used all tools in the platform, and the study also showed a number of challenges that the teachers faced and how to overcome them, including the technical-psychological)educational- and practical challenges. The teachers showed a number of benefits they gain from using distance education, which was classified into students and teachers, and other educational gains. Finally, the study discussed the results of the research and the implication recommendations. The most important of which was the success of distance education, and that computer teachers were able to overcome obstacles and challenges. They also acquired a number of teaching and technical skills. The study came out with a number of recommendations, the most important of which are updating teacher preparation programs by adding online learning, as well as continuing to use Madrasati platform in blended learning. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن تجربة معلمات الحاسب في التدريس عن بعد باستخدام منصة مدرستي أثناء جائحة كورونا، و استخدمت الباحثة املنهج النوعي بغرض الفهم العميق لظاهرة الدراسة مع استبانة ذات أسئلة مفتوحة. وقد تم جمع البيانات وتحليلها تحليال نوعيا باستخدام التحليل املوضوعي. وكان عدد املشاركات )15( معلمة حاسب آلي، و كشفت النتائج عن األدوات التي استخدمتها املعلمات في منصة مدرستي، وكذلك أظهرت الدراسة عددا من التحديات التي واجهتها املعلمات وكيفية التغلب عليها ومنها التحديات الفنية- والنفسية- التعليمية- ومعوقات في الجانب العملي. وأظهرت النتائج عددا من إيجابيات استخدام منصة مدرستي في التعليم عن بعد، والتي صنفت إلى أثارإيجابية خاصة بالطالبات واملعلمات وأخرى تعليمية، و أخيرا ناقشت الدراسة نتائج البحث وما ترتب عليه من توصيات، وكان من أهمها نجاح التعليم عن بعد وتجاوز العقبات والتحديات التي واجهنها معلمات الحاسب. وباإلضافة إلى إتقان املعلمات عددا من املهارات التدريسية والتقنية. خرجت الدراسة بعدد من التوصيات من أهمها تحديث برامج إعداد املعلم واضافة التعليم عن بعد وكذلك االستمرارفي استخدام منصة مدرستي في التعليم املدمج. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.B160823