دورية أكاديمية

الاتساق الئحوي ي الخطاب الأسطورى ي الرواية السعودية: رواية)أبناء الأدهم(للكاتب السعودي جبير المليحان أنموذجا، مقاربة لسانية نصية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الاتساق الئحوي ي الخطاب الأسطورى ي الرواية السعودية: رواية)أبناء الأدهم(للكاتب السعودي جبير المليحان أنموذجا، مقاربة لسانية نصية (Arabic)
Alternate Title: Syntactic consistency in the legendary discourse in the Saudi novel: The novel (Sons of Adham) by the Saudi writer Jubair Al-Mulaihan as a model, a linguistic-textual approach. (English)
المؤلفون: فهد بن سالم بن محئد المغلوث
المصدر: Ajman Journal of Studies & Research; 2023, Vol. 22 Issue 2, p1-19, 19p
Abstract (English): The nominal verbal conjunction appeared in the narration of the Sons of Adham by Jubeir Al-Mellehan at the beginning of his novel because of its importance in building the legendary Ha'ili discourse, as this discourse is based on an important duality in the region (Aja and Salma) male and female, this discourse is only achieved with this duality. It appears from this narration that his use of verbal conjunctions is minimal. This is due to the fact that the narration and its legendary discourse are concerned with the meaning and its determinants. As for the verbal aspect, it was superficial according to Jubair Al-Malihan in his narration Jubeir Al-Malihan also used moral ties more than verbal ones, and this is shown through: the general and the specific, the duality of time and place, revealing the familiar and the unfamiliar by narrating the customs and traditions of the familial in the novel, and narrating the events in the narrative style, which depends on the order and gradation of events. Textual coherence appears in the novel more than textual consistency; Because it tends to the moral contents more than the verbal. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): في بداية روايته لما لذلك من أهمية في بناء الخطاب الأسطوري الحائلي، حيث يقوم هذا الخطاب على ثنائية مهمة في المنطقة)أجا وسلمى(ذكر وأنثى، لا يتحقق هذا الخطاب إلا كهذه اشاة. ويظهر من هذه الرواية، أدع استعماله للتلازم اللفظي قليل؛ ويعود هذا إلى أن الروية وخطابحا الأسطوري ۶ تمتم بالمعنى ومحدداته، أما الجانب اللفظي فقد كان سطحيا عند جبير المليحان في روايته. كما أن جبير المليحان استعمل ا زروا بط المعنوية أكثر من ا زروا بط اللفظية ويظهر ذلك من خلال: العام والخاص، وثنائية الزمان والمكان، وكشف المألوف وغير المألوف عن طريق سرد العادات والتقاليد الحائلئة في اوروية، وسرد الأحداث بالأسلوب القصصي، الذي يعتمد على ترتيب الأحداث، ودرجها. ويظهر التماسك النصي في ا لرواية بالانسجام أكثر من الاتساق النصي؛ لأكنا تميل إلى المضامين المعنوية أكثر من اللفظية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Ajman Journal of Studies & Research is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index