دورية أكاديمية

"أثر مواقع التواصل االجتماعي على السلوك الطالبي".

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: "أثر مواقع التواصل االجتماعي على السلوك الطالبي". (Arabic)
Alternate Title: “The impact of social networking sites on student behavior”. (English)
المؤلفون: حامد شكيب عدوان
المصدر: Arab Journal for Scientific Publishing; Dec2023, Vol. 6 Issue 62, p210-236, 27p
مصطلحات موضوعية: ONLINE social networks
Abstract (English): The study aimed to identify the impact of social networking sites on student behavior, by identifying the positive and negative effects of social networking sites on student behavior, and identifying the role required of the family and the educational institution in controlling and directing students’ behavior and refining their national personalities. In this study, the researcher used the descriptive analytical method, and designed the study tool represented by a questionnaire consisting of (18) items, which was distributed to (110) respondents, where the study population consisted of secondary and university students in the governorates of the West Bank, and the sample was selected randomly. From various governorates of the West Bank . The study showed a set of results, the most important of which are that the most important positive effects of using social networking sites are obtaining new knowledge and sciences, and that they are used to develop creative thinking, and that the most important negative effects of using social networking sites on student behavior is that they are used for entertainment and wasting time, and that they weaken the process of direct communication. At social occasions . The study concluded with a set of recommendations, the most important of which is the necessity of having moral values that must be adhered to in communicating with others, and starting with our children from a young age in teaching them those values in order to keep pace with this tremendous development, confront it, benefit from it positively and try to reduce its harms, and the necessity of working to intensify youth awareness of the negative effects of using... Social networking sites, especially for males and younger age groups, through awareness campaigns, educational publications, and seminars. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر مواقع التواصل االجتماعي على السلوك الطالبي، من خالل التعرف على اآلثار اإليجابية والسلبية لمواقع التواصل االجتماعي على السلوك الطالبي، و التعرف على الدور المطلوب من األسرة والمؤسسة التعليمية في ضبط سلوك الطلبة وتوجيهه وصقل شخصياتهم الوطنية. استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقام بتصميم أداة الدراسة المتمثلة في استبانة مكونة من )18( فقرة، تم توزيعها على )110( مبحوث، حيث تكون مجتمع الدراسة من طلبة المرحلة الثانوية والجامعيين في محافظات الضفة الغربية، و تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية من مختلف محافظات الضفة الغربية. أظهرت الدراسة مجموعة من النتائج أهمها أن أهم اآلثار االيجابية الستخدام مواقع التواصل االجتماعي هي الحصول على معارف وعلوم جديدة، وأنها تستخدم لتنمية التفكير اإلبداعي، وأن أهم اآلثار السلبية الستخدام مواقع التواصل االجتماعي على السلوك الطالبي هو أنها تستخدم للتسلية وإهدار الوقت، وأنها تضعف عملية التواصل المباشر في المناسبات االجتماعية. خلصت الدراسة لمجموعة من التوصيات أهمها ضرورة وجود قيم أخالقية يجب االلتزام بها في التواصل مع اآلخرين، والبدء مع أبنائنا منذ الصغر في تعليمهم تلك القيم لمواكبة هذا التطور الهائل ومواجهته واالستفادة منه بشكل إيجابي ومحاولة التقليل من أضراره، و ضرورة العمل على تكثيف توعية الشباب باآلثار السلبية الستخدام مواقع التواصل االجتماعي وخاصة الذكور والفئات العمرية الصغيرة من خالل حمالت توعية ونشرات تثقيفية وندوات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for Scientific Publishing is the property of Research & Development of Human Recourses Center (REMAH) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index