دورية أكاديمية

مستوى القلق والاكتئاب والعلاقة بينهما لدى طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى القلق والاكتئاب والعلاقة بينهما لدى طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية. (Arabic)
Alternate Title: The Level of Anxiety and Depression and the Relationship between them among the Students of the School of Educational Science at the University of Jordan. (English)
المؤلفون: عمر إسماعيل العو
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 3, p138-149, 12p
Abstract (English): Objectives: This study aimed to identify the levels of depression and anxiety and the relationship between them among the students of the School of Educational Sciences at the University of Jordan. Methods: This study used the descriptive correlational method. The study’s sample consisted of (305) male and female students enrolled in the School of Educational Sciences at the University of Jordan during the second semester of the academic year (2019/2020). To achieve its objectives, the study used Spell Berger Scale for Anxiety and Beck Depression Inventory after checking their psychometric properties. Results: The study found that 39% of students were not depressed, with the remaining 61% experiencing depression to varying degrees (slight: 22%, moderate: 19%, severe: 20%). On average, students had a moderate level of anxiety (2.41). The results revealed a positive correlation between anxiety and depression at high and low anxiety levels, but a negative correlation at moderate anxiety levels. Additionally, female students had higher levels of both anxiety and depression compared to males. Undergraduate students exhibited higher anxiety levels, while graduate students experienced more depression. Conclusions: Since there is a positive relationship between anxiety and depression among students of the School of Educational Science at the University of Jordan when having a high level of anxiety, the study recommends the need to provide psychological counseling services to students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستويات الاكتئاب والقلق، والعلاقة بينهما عند طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية. المنهجية استخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. وقد تكونت عينة الدراسة من (305) طالب وطالبة في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2020/2019 تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة، تم استخدام مقياسي سبيلبيرغر للقلق وبيك للاكتئاب بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية. النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن %39% من الطلبة لم يكن لديهم اكتئاب، وأن %61% لديهم اكتئاب على ثلاث مستويات: طفيف بنسبة 22%، ومتوسط بنسبة 19 ، وشديد بنسبة 20% وأظهرت النتائج أيضا أن مستوى القلق كان متوسطا لدى الطلبة بشكل عام بمتوسط حسابي (2.41). وكما كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة إيجابية بين القلق والاكتئاب عندما يكون مستوى القلق مرتفعا أو منخفضا ووجود علاقة سلبية بين القلق والاكتئاب عندما يكون مستوى القلق متوسطا. كما أظهرت النتائج أن مستوى القلق والاكتئاب لدى الطالبات أعلى من مستوى القلق والاكتئاب لدى الطلاب، وأن مستوى القلق لدى طلبة البكالوريوس أعلى من طلبة الدراسات العليا بينما كان مستوى الاكتئاب أعلى لدى طلبة الدراسات العليا. الخلاصة: هنالك علاقة إيجابية بين القلق والاكتئاب لدى طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الاردنية عندما يكون القلق مرتفعا، وتوصي الدراسة بضرورة توفير خدمات الإرشاد النفسي للطلبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v50i3.2385