دورية أكاديمية

المضامين الجمالية في تصوير البيانات مدخل لأنسنتها.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المضامين الجمالية في تصوير البيانات مدخل لأنسنتها. (Arabic)
Alternate Title: Aesthetics Contents of Data Visualization as an Input to its humanization. (English)
المؤلفون: أمل محمد الموسى, مها محمد السديري
المصدر: Al-Academy; 2023, Issue 110, p179-194, 16p
Abstract (English): The aesthetic contents of data visualization is one of the contemporary areas through which data scientists and designers have been able to link data to humans, and even after reaching successful attempts to model data visualization, it wasn't clear how that reveals how it contributed to choosing the aesthetic content as an input to humanize these models, so the goal of the current research is to use The analytical descriptive approach aims to identify the aesthetic contents in data visualization, which the researchers interpreted through pragmatic philosophy and Kantian philosophy, and analyze a sample of data visualization models to reveal the aesthetic entrances in them to explain how to humanize them. The two researchers reached several results, namely the application of ornamentation and geometric abstraction through the entrance of mathematical abstraction based on individual perception in Kant's philosophy of sublimeness. Community icons and inherited traditions were also utilized through the entrance of life events based on collective experience in pragmatic philosophy. Both approaches lead to Aesthetic excitement and a sense of pleasure due to its access to human realities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعد المضامين الجمالية في تصوير البيانات أحد المجالات المعاصرة التي استطاع علماء ومصممو البيانات من خلالها ربط البيانات بالإنسان توجد محاولات ناجحة لنماذج من تصوير البيانات إلا أنها غير ممنهجة بحيث لا تكشف عن الكيفية التي أسهمت في اختيار المضمون الجمالي مدخلا لأنسنة هذه النماذج. لذا يهدف هذا البحث باستخدام المنهج الوصفي التحليلي الى التعرف على المضامين الجمالية في تصوير البيانات التي فسرها الباحثون من خلال الفلسفة البراغماتية وفلسفة كانط وتحليل عينة من نماذج تصوير البيانات للكشف عن المداخل الجمالية فيها لتفسير كيفية أنسنتها. وقد توصلت الباحثتان الى عدة نتائج وهي تطبيق الزخرفة والتجريد الهندسي من خلال مدخل التجريد الرياضي القائم على الإدراك الفردي في فلسفة السمو عند كانط، كما تمت الإفادة من الأيقونات المجتمعية والتقاليد الموروثة من خلال مدخل الأحداث الحياتية القائمة على الخبرة الجماعية في الفلسفة البراغماتية، وكلا المدخلان يؤديان الى الإثارة الجمالية والشعور بالمتعة لوصولها الى حقائق إنسانية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Academy is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:18195229
DOI:10.35560/jcofarts1203