دورية أكاديمية

التوجيه الدلالي للشاهد القرآني في مغني اللبيب بين ابن هشام والمفسرين، باب العين نموذجا دراسة نحوية سياقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التوجيه الدلالي للشاهد القرآني في مغني اللبيب بين ابن هشام والمفسرين، باب العين نموذجا دراسة نحوية سياقية. (Arabic)
Alternate Title: The semantic orientation of the Qur’anic witness in Mughni al-Labib, between Ibn Hisham and the commentators, Bab al-Ain as a model A contextual grammatical study. (English)
المؤلفون: سلمان بن سعود بن  
المصدر: Journal of Arabic Language Sciences & Literature / Maǧallaẗ ʻulūm Al-luġaẗ Al-ʻarabiyyaẗ Wa-ādābi-hā; Dec2023, Vol. 2 Issue 6, p25-35, 11p
Abstract (English): The research aims to identify Ibn Hisham’s directives for (on, on, on, and upon) the semantic meanings in the Qur’anic evidence that came in Mughni al-Labib, and to compare these directives with the directives of the commentators for the verses themselves, and to explore the semantic meanings of the two groups, what was agreed upon and what was broad in meaning. After knowing the contexts related to the Noble Verse, the research assumes that Ibn Hisham and the commentators agreed on two directives, and their opinions differed on other directives. The research did not exclude any verse mentioned in this section of Al-Mughni, except for the verses that came as clarification and citation, or in support of a specific idea. The number of Qur’anic witnesses reached twenty witnesses, and the research concluded that Ibn Hisham had instructions that were unique from those of the commentators, and some of them agreed, and the researcher used In research, the comparative contextual approach is comparative in its procedural sense, based on the difference in the specialized field within one language, and not between two languages. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى تعرّف توجيهات ابن هشام لـ على، وعن وعسى وعند الدلالية في الشواهد القرآنية التي جاءت في مغني اللبيب ومقارنة هذه التوجيهات مع توجيهات المفسرين للآيات نفسها واستشراف المعاني الدلالية لدى الفريقين ما اتفق منها وما اتسع في الدلالة، بعد معرفة السياقات المتعلقة بالآية الكريمة، ويفترض البحث أن ابن هشام والمفسرين اتفقوا في توجيهات، وتعددت آراؤهم في توجيهات ثانية. ولم يستثن البحث أي آية وردت في هذا القسم من المغني إلا الآيات التي جاءت توضيحا واستشهادا، أو مساندة لفكرة بعينها، فبلغ عدد الشواهد القرآنية عشرين شاهدا، واستنتج البحث أن لدى ابن هشام توجيهات متفردة عما هو عليه عند المفسرين وبعضها موافق واستعمل الباحث في البحث المنهج السياقي المقارن والمقارن بمعناه الإجرائي القائم على اختلاف الحقل التخصصي داخل اللغة الواحدة، وليس بين لغتين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Arabic Language Sciences & Literature / Maǧallaẗ ʻulūm Al-luġaẗ Al-ʻarabiyyaẗ Wa-ādābi-hā is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907309
DOI:10.26389/AJSRP.C151023