دورية أكاديمية

فاعلية برنامج تدريبي مقترح لرفث كفاءة معلمي طلبة الصف العاشر األساسي الدارسين في مدارس األمل للصم في تقديم خدمات التأهيل المهني في األردن

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية برنامج تدريبي مقترح لرفث كفاءة معلمي طلبة الصف العاشر األساسي الدارسين في مدارس األمل للصم في تقديم خدمات التأهيل المهني في األردن (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of a Proposed Training Program to Improve Teachers' Capabilities in Providing Vocational Rehabilitation Services for Tenth Grade Students Studying in Al-Amal Schools for the Deaf in Jordan. (English)
المؤلفون: سلمان سالم سعد الس ارحين, محمد عبد الفتاح الجابري
المصدر: Amman Arab University Journal; 2023 PERS Part2, Vol. 8 Issue 3, p74-95, 22p
Abstract (English): This study aimed to find out the effectiveness of a proposed training program to raise the efficiency of teachers of tenth grade students studying in Al-Amal Schools for the Deaf in providing vocational rehabilitation services in Jordan. The tenth primary students in Al- Amal Schools for the Deaf in Jordan, whose number is (54) teachers distributed according to gender to (24) males and (30) females. To achieve the purpose of the study, a measure of providing vocational rehabilitation services was built, which consisted of (37) items distributed over (5) dimensions, namely (vocational assessment services, vocational guidance and counseling services, vocational training services, vocational preparation services, and follow-up services), and distributed to the two groups. Before and after applying the program, a training program was designed consisting of (15) training sessions, the duration of each session was (35) minutes, and at the rate of (3) sessions per week, where the demographic characteristics of the study sample were described through the application of percentages and frequencies, and the averages were extracted arithmetics, standard deviations, analysis of covariance (ANCOVA), and the use of the t-test for correlated samples. The results of the study indicated that there were statistically significant differences due to the training program among the experimental group members who were exposed to the training program compared to the control group members. The results also indicated that there were statistically significant differences (a = 0.05) attributable to the training program between the post-measurement and follow-up among the experimental group members and in favor of the follow-up measurement in the dimensions (vocational assessment services, career guidance and counseling services, follow-up services, and the scale as a whole). On the success and effectiveness of the proposed program to raise the efficiency of the experimental group of teachers in providing vocational rehabilitation services. The study recommended raising the awareness of institutions and companies to provide opportunities for deaf students to be part of the work force and to provide educational guidance programs and training courses on the importance of providing vocational rehabilitation services to deaf students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ادةت امج ة دةرسة ذ معأةة ةيفنية أشيمج تدري ي م تأح أةع كتينة معندي دن ة ة ىا ة عياأ ةألسيسوي ة دةرسويه ةوي مدةرس ةألمل نىم ةي ت ديم خدميت ة تأايول ة دينوي ةوي ةألرحو، ص تل يوق اودةف ة د ةرسوة توم ةالفتدويح فنو ة دونيج او ة ة تجأي ووي، حيووث تدوودنت فينووة ة د ةرسووة ة د ةرسووة مووه معندووي دن ووة ة ىووا ة عياووأ ةألسيسووي ة دةرسوويه ةووي موودةرس ةألموول نىوم ةوي ةألرحو صة وي فودحام (54) معندوي موز فيه ح وب ة جونس ذ و (24) موه ة ومكزر ص(30) موه ةالشوي . ص تل يوق ة غأ مه ة دةرسة تم نين م ييس ت ديم خدميت ة تأايل ة ديني صة ومج تكوزو موه (37) ة وأة مز فوة فنو (5) ععويح صاوي (خدميت ة ت ييم ة ديني، صخدميت ة تزءيك صةصرايح ة دينوي، صخودميت ة تودريب ة دينوي، صخودميت ة تييئوة ة دينيوة، صخودميت ة دتيععوة)، صتز يعوة فنو ة دجدوزفتيه ق ول صبعود تق يوق ة أشويمج، كدوي صتوم تىوديم أتويشدج تودري ي تكوزو موه (15) ءن وة تدري يووة موودة كوول ءن ووة (35) حقي ووة صبزةقووع (3) ءن وويت سوو زفيي، حيووث تووم صوووا ة ىوويئ ة ديدزو ةأةيووة ألةوو ةأح فينوو ة ة د ةرسوووة موووه خوووالو تق يوووق ة ن وووب ة دئزيوووة صة تكووو ةأ ةرت، كدوووي صتوووم ةسوووت ةأج ة دتزسوووقيت ة ل وووي ية صةالشل ةأةووويت ة دعييريووو ة صةست دةم ةخت ير (ت) نعينيت ة دت ةأعقة.)ANCOVA(صةست دةم تلنيل ة تّ يده ة درتأا اويرت شتويئج ة د ةرسوة ذ و صءوزح ةوأصق ةت حال وة ةحىويئية تعومو ن أشويمج ة تودري ي ودو ةوةأح فينوة ة دجدزفوة ة تجأي يوة ة مده تعأ زة ن أشيمج ة تدري ي م يرشة عأة ةأح ة دجدزفة ة دويعقة. كدوي صاويرت ة نتويئج يدوي ة و صءوزح ةوأصق ةت حال وة تعزو ذلى البرنامج التدريبي بين القياس البعدي ولمتابعة لدو أفراح المجموعة التجريبية ولصاق)a= إحصائية) 0.05 قيويس ة دتيععوة ةوي ةععويح (خودميت ة ت يويم ة دينوي، صخودميت ة تزءيوك صةصراويح ة دينوي، صخودميت ة دتيععوة، صة د يويس ك ول) ويدو ك عنو شجواح وفاعنيوة ا رشوامج ا م تورح فوي رفوع كتوانة فوارح ا مجموعوة ا تجري يوة مون ا معنموين فوي ت وديم خودمات ا تأايل ا ميني. و ووووت ا د ارسووة عنوو توعيووة ا مسس ووات وا رووركات عنوو ذتاحووة ا توورص نقن ووة ا صووم بووأو ي وشوووا ءووزنا موون كوواحر ا عموول وت ديم ارمج ارااحية توعوية وحو ارت تدري ية حوو امية ت ديم خدمات ا تأايل ا ميني نقن ة ا صم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Amman Arab University Journal is the property of Amman Arab University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index