دورية أكاديمية

درجةتضمين مفاهيم التربية الصحية في كتب العلوم (ملطورة) للمرحلة األساسية فياألردن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجةتضمين مفاهيم التربية الصحية في كتب العلوم (ملطورة) للمرحلة األساسية فياألردن. (Arabic)
Alternate Title: Inclusion of Health Education Concepts in (Enhanced) Science Textbooks for Primary Education in Jordan. (English)
المؤلفون: وفاء يوسف أبو حسي
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 6, p1145-1159, 16p
مصطلحات موضوعية: CONTENT analysis, TEXTBOOKS
Abstract (English): Objectives: This study aimed to reveal the extent of inclusion of health concepts in science textbooks for the basic stage in Jordan. To answer the questions of the study, the researcher developed a list of suggested health concepts, which included (31) concepts, distributed over seven health domains: personal health, nutritional health, environmental health, use of harmful drugs and substances, safety and accident prevention, human body health, community health, disease control and prevention. Methods: In pursuit of the study objectives, the content analysis method was employed to analyze science textbooks for grades one through eight (first and second semesters). These textbooks are issued by the Ministry of Education and are taught in Jordan for the academic year 2020/2021. Results: The results of the study showed that the total numbers of health concepts included in textbooks were (24) concepts, the frequencies of the health concepts were (201) with (77.4%). Where the human body health domain was the highest frequencies (50.7%), then environmental health (11.4%), personal health, nutritional health was (11%) for both of them, safety and accident prevention were (9.5%), use of harmful drugs and substances was (3.5%); while disease control and prevention was the least frequencies (2.9%), the concepts of community health was not included in textbooks. Conclusions: Based upon these findings, numbers of recommendations were suggested; more attention should be paid to the education of health concepts, to inculcate positive values and strengthen the health trends of the learners, and the need to focus on some concepts that were ignored or with less frequencies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين المفاهيم الصحية في كتب العلوم للمرحلة الأساسية في الاردن. وللإجابة عن أسئلة الدراسة قامت الباحثة بوضع قائمة بالمفاهيم الصحية المقترحة والتي تضمنت (31) مفهوماً، موزعة على سبعة مجالات صحية هي: الصحة الشخصية، الصحة الغذائية، الصحة البيئية، استخدام العقاقير والمواد الضارة، السلامة والوقاية من الحوادث، صحة جسم الإنسان، صحة المجتمع، المرض السيطرة والوقاية. منهج الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أسلوب تحليل المحتوى لتحليل كتب العلوم الصفوف من الأول إلى الثامن (الفصلين الأول والثاني). هذه الكتب المدرسية صادرة عن وزارة التربية والتعليم تدرس في الأردن للعام الدراسي 2020/2021. النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن إجمالي عدد المفاهيم الصحية المتضمنة في الكتب المدرسية بلغ (24) أما تكرارات المفاهيم الصحية فكانت (201) بنسبة (77.4%). حيث كان مجال صحة جسم الإنسان وكانت أعلى الترددات (50.7%)، ثم الصحة البيئية (11.4%)، والصحة الشخصية، والصحة الغذائية (11%). وفي كل منهما، بلغت نسبة السلامة والوقاية من الحوادث (9.5%)، واستخدام العقاقير والمواد الضارة (3.5%)؛ بينما المرض أما السيطرة والوقاية فكانت أقل الترددات (2.9%)، ولم يتم تضمين مفاهيم صحة المجتمع فيها الكتب المدرسية. الاستنتاجات: وبناء على هذه النتائج تم اقتراح عدد من التوصيات؛ ينبغي إيلاء المزيد من الاهتمام لتعليم المفاهيم الصحية وغرس القيم الإيجابية وتعزيز الاتجاهات الصحية لدى المتعلمين ضرورة التركيز على بعض المفاهيم التي تم تجاهلها أو ذات ترددات أقل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.6.5