دورية أكاديمية

تخطيط برنامج إرشادى لتنمية معارف الزراع بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم بمحافظة البحيرة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تخطيط برنامج إرشادى لتنمية معارف الزراع بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم بمحافظة البحيرة. (Arabic)
Alternate Title: Planning an Extension Program to Develop Farmers’ Knowledge of Marketing Operations in Tomato Crop at El-Beherah Governorate. (English)
المؤلفون: مؤمن السيد نعيم ا, أحمد ممدوح عبد ال, محمد أحمد نواره, ناصر يوسف العترب
المصدر: Alexandria Science Exchange Journal; Oct-Dec2023, Vol. 44 Issue 4, p1189-1212, 24p
Abstract (English): This research aims to planning an extension program to develop farmer’s knowledge of marketing operations in tomato crop by identifying the current situation of the respondents in relation to some of their distinctive characteristics, their levels of knowledge of marketing operations in tomato crop, to identify problems which facing respondents in marketing tomato crop and finally to suggest a work plan for an extension program to develop farmer’s knowledge of marketing operations in tomato crop in the research area based on the results of the research. This research was conducted at El- Beherah Governorate, Abo-Homs District was chosen randomly among governorate’s districts and the same way the villages of Gawad Hosny, Deer Ams and ELsawy Shokr were chosen. A systematic random sample of 248 respondents was taken, Percentages, frequencies, arithmetic mean, standard division were used to the data analyses and interpret the results. The most important results of this research were: - 95.5% of respondents had moderate and low knowledge level of marketing operations in tomato crop. - The most important problems facing respondents in marketing tomato crop were: lack of export companies in the area, instability of selling price of the crop and weak competition and monopoly of some traders to buy and pricing tomato crop. - The research suggests an extension program to develop farmer’s knowledge of marketing operations in tomato crop. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف هذا البحث بصفة رئيسية تخطيط برنامج إرشادى لتنمية معارف الزراع بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم، ويتحقق ذلك الهدف من خلال التعرف على الوضع الراهن لزراع الطماطم فيما يتعلق ببعض الخصائص المميزة لهم ومستوى معرفتهم بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم، وكذا التعرف على المشكلات التى تواجه الزراع فى تسويق محصول الطماطم، ووضع الأهداف التى من شأنها التغلب على المشكلات التى يعانى منها زراع الطماطم، وأخيراً اقتراح خطة عمل برنامج إرشادى لتنمية معارف الزراع بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم بمنطقة البحث، وذلك استناداً على ما توصل إليه البحث من نتائج. وأجرى هذا البحث بمحافظة البحيرة، وتم اختيار مركز أبو حمص عشوائياً من بين مراكز المحافظة، وبنفس الطريقة تم اختيار قرى جواد حسنى، ودير امس، والصاوى شكر، وتمثلت شاملة البحث فى جميع زراع الطماطم بالقرى الثلاث المختارة وقد بلغ عددهم 700 حائزاً، وتم أخذ عينة عشوائية منتظمة بلغ قوامها 248 مبحوثاً، وتمت الاستعانة بالأساليب الإحصائية التالية: التكرارات، والنسبة المئوية، والمتوسط الحسابى، والانحراف المعيارى. وتركزت أهم النتائج فى: - أن 95.5٪ من المبحوثين اتسموا بمستوى معرفى كلى متوسط ومنخفض بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم. - أن أهم المشكلات التى تواجه المبحوثين فى تسويق محصول الطماطم بمنطقة البحث مرتبة تنازلياً وفقاً لنسب ذكرها من وجهة نظرهم هى: عدم تواجد شركات لتصدير المحصول بالمنطقة، وعدم استقرار سعر بيع المحصول، واحتكار بعض التجار لشراء وتسعير محصول الطماطم، وتدنى الدور الإرشادى فى العمليات التسويقية لمحصول الطماطم، وعدم وجود مصانع لإنتاج معجون الطماطم (الصلصة) فى المنطقة، وقلة الدور الإرشادى فى عملية بيع محصول الطماطم، وعدم وجود معيار حقيقى لتحديد السعر على أساسه. - اقترح البحث برنامج إرشادى لتنمية معارف المبحوثين بالعمليات التسويقية لمحصول الطماطم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Alexandria Science Exchange Journal is the property of Alexandria Science Exchange Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:11100176
DOI:10.21608/asejaiqjsae.2023.333862