مراجعة

األغراض الرئيسة التي تضمنتها المقطعات الشعرية عند شعراء الدولة الحمدانية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: األغراض الرئيسة التي تضمنتها المقطعات الشعرية عند شعراء الدولة الحمدانية. (Arabic)
Alternate Title: The main purposes included in the poetic passages of the poets of the Hamdanid state. (English)
المؤلفون: فراس عبد الرحمن أ, عبد هللا خلف عبد
المصدر: Journal of Anbar University for Languages & Literature / Magallat Gami'at Al-Anbar Li-Lugat Wa-al-Adabl; Dec2023, Vol. 15 Issue 4, p49-67, 19p
مصطلحات موضوعية: ARABIC poetry, 750-1258, PRIDE & vanity in literature, ELEGIAC poetry, PRAISE in literature
Abstract (English): Objective: To stand on the main purposes contained in the poetic passages, study and analyze them, as the poets of the Hamdanid state touched all poetic purposes, but their main focus was on the purposes of pride and praise, for what they represent from an important aspect in light of an Arab state characterized by originality and a distinguished position such as the Hamdanid state, as pride formed an important part of their personalities, especially if we know that most of the princes of this state were poets, such as: Saif al-Dawla al-Hamdani and Abu Firas and Wajih al-Dawla Dhul-Qarnayn and Abu clans Hamdani and others, the praise topped a distinctive place among the main purposes, as poets competed in praise of the princes of this state, especially Saif al-Dawla alHamdani, who had the foot in the purpose of praise, especially among poets coming to the Hamdanid state, Kalmutnabbi who won the favor of the prince and Al-Awa Al-Dimashqi, and the son of his plant Saadi, And Abu Ishaq al-Sabi, the parrot and many others. Methodology: We followed the descriptive approach in this research, as it influenced the selection of poetic passages that included the main poetic purposes, and we tried to highlight the poets' choice of words and meanings to express their emotions that they wanted to disclose through short texts known as syllables. Results: The poetic passages were a different poetic style and contrary to the curriculum of the old poem, as it did not retain the traditional parts of the Arabic poem, such as introductions and multiple topics, but the passage was characterized by its coherent structure, the poet does not exceed in its framework the idea or the same topic and this is achieved in all its different purposes of praise, lamentation, pride, satire, spinning and description. Conclusion: Our research consisted of an introduction and five demands: praise, description, spinning, lamentation and pride, and the research included a conclusion with the most important results we reached, as well as a list of sources and references that we relied on in writing the research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الهدف الوقوف على الأغراض الرئيسة التي احتوتها المقطعات الشعرية ودراستها وتحليلها، إذ طرق شعراء الدولة الحمدانية كل الأغراض الشعرية إلا إن تركيزهم الأساسي كان على غرضي الفخر والمديح؛ لما يمثلانه من جانب مهم في ظل دولة عربية اتسمت بالأصالة والمكانة المميزة كالدولة الحمدانية، إذ شكل الفخر جزءا مهما من شخصياتهم، ولا سيما إذا ما علمنا أن أغلب أمراء هذه الدولة كانوا شعراء ، مثل: سيف الدولة الحمداني وأبي فراس ووجيه الدولة ذو القرنين وأبي العشائر الحمداني وغيرهم، أما المديح فتصدر مكانة مميزة بين الأغراض الرئيسة، إذ تبارى الشعراء في مدح أمراء هذه الدولة ولا سيما سيف الدولة الحمداني الذي كان له القدم المعلا في غرض المديح، ولا سيما لدى الشعراء الوافدين للدولة الحمدانية، كالمتنبي الذي نال حظوة الأمير والوأواء الدمشقي، وابن نباته السعدي، وأبي إسحاق الصابي، والببغاء وغيرهم الكثير المنهجية اتبعنا المنهج الوصفي في بحثنا هذا، إذ أثرت اختيار المقطعات الشعرية التي ضمت الأغراض الشعرية الرئيسة، وحاولنا أن نسلط الضوء على اختيار الشعراء للألفاظ والمعاني؛ للتعبير عما يختلج صدورهم من عواطف أرادوا الإفصاح عنها من خلال نصوص قصيرة عرفت بالمقطعات النتائج إن المقطعات الشعرية كانت نمطًا شعريا مختلفًا ومخالفًا لمنهاج القصيدة القديمة، إذ لم تحتفظ بالأجزاء التقليدية للقصيدة العربية، كالمقدمات وتعدد الموضوعات، وإنما تميزت المقطعة ببنيتها المتماسكة، لا يتجاوز الشاعر في إطارها الفكرة أو الموضوع الواحد وهذا متحقق في كافة أغراضها المختلفة من مديح ورثاء وفخر وهجاء وغزل ووصف. الخلاصة: تألف بحثنا هذا من مقدمة وخمسة مطالب وهي: المديح والوصف والغزل والرثاء والفخر، كما تضمن البحث خاتمة بأهم النتائج التي توصلنا إليها، فضلا عن قائمة بالمصادر والمراجع التي اعتمدنا عليها في كتابة البحث [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Anbar University for Languages & Literature / Magallat Gami'at Al-Anbar Li-Lugat Wa-al-Adabl is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:20736614
DOI:10.37654/aujll.2023.141749.1044