دورية أكاديمية

Factors Influencing Students’ Satisfaction with Online Learning via Blackboard in a Physics Course at King Saud University During the COVID-19 Pandemic.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Factors Influencing Students’ Satisfaction with Online Learning via Blackboard in a Physics Course at King Saud University During the COVID-19 Pandemic.
Alternate Title: العوامل المؤثرة في رضا الطلبة عن التعلم عن بعد بواسطة بلاكبورد في مقرر للفيزياء بجامعة الملك سعود خلال جانحة كورونا (كوفيد - 19). (Arabic)
المؤلفون: Karim Sawaftah, Walid Abdel
المصدر: Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat; 2023, Vol. 17 Issue 4, p370-383, 14p
مصطلحات موضوعية: ONLINE education, COVID-19 pandemic, COLLEGE freshmen, SATISFACTION
الشركة/الكيان: KING Saud University
Abstract (English): The spread of the COVID-19 pandemic across the world has disrupted the education process. Most educational institutions have closed and shifted from traditional classroom instruction to online learning platforms to protect students from viral exposures. Students’ satisfaction with online courses is considered a significant factor in predicting the effectiveness and success of online learning. The resulting wide use of online learning calls for an exploration of the factors influencing student’s satisfaction with this mode of learning. The study aimed to explore factors influencing students’ satisfaction with online learning via Blackboard in a physics course at King Saud University. The Course Experience Questionnaire CEQ (Ginns & Ellis, 2007) was applied to explore the satisfaction of 334 undergraduate first year Health Colleges students. The results revealed that there was a positive strong correlation coefficient between students’ satisfaction with online learning of the physics course and all the proposed factors, namely online teaching quality, online resources quality, online appropriate workload, and online students’ interaction, and all of these coefficients were also statistically significant at the 0.01 level. These results show that all the proposed factors significantly, positively, and strongly influenced the students’ satisfaction with online learning of the physics course. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): إن انتشار جائحة كورونا في جميع أنحاء العالم أثر على العملية التربوية، إذ أن معظم المؤسسات التعليمية أغلقت أبوابها وتحولت من التدريس الصفي المعتاد إلى منصات التعلم عن بعد لحماية طلبتها من خطورة هذه الجائحة. يُعتبر رضا الطلبة عن المقررات في التعلم عن بعد عامل حاسم في تحديد مدى فاعلية التعلم عن بعد ونجاحه. إن الاستعمال الواسع للتعلم عن بعد يحتاج إلى استقصاء العوامل المؤثرة في رضا الطلبة عن هذا النوع من التعلم، وذلك من أجل زيادة فعاليته وتحسين بيئته هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء العوامل المؤثرة في رضا الطلبة عن التعلم عن بعد بواسطة بلاكبورد في مقرر للفيزياء بجامعة الملك سعود خلال جائحة كورونا (كوفيد (19). استخدمت الدراسة استبانة جينس وإيليس (2007,Ginns & Ellis) لاستكشاف رضا 334 طالبا وطالبة من طلبة الكليات الصحية الذين يدرسون مقرر للفيزياء في السنة الأولى من دراستهم الجامعية أشارت نتائج الدراسة إلى وجود ارتباطات قوية وموجبة بين رضا الطلبة عن التعلم عن بعد وجميع العوامل المقترحة، وهي جودة التدريس، وجودة مصادر التعلم، ومناسبة حجم العمل، وتفاعل الطلبة، وأن جميع هذه الارتباطات ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01). هذه النتائج تظهر أن جميع العوامل المقترحة تؤثر بشكل دال وموجب وقوي في رضا الطلبة عن التعلم عن بعد في مقرر الفيزياء. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:22186506
DOI:10.53543/jeps.vol17iss4pp370-383