دورية أكاديمية

مغزى تصوير فيثاغورس عمى عمالت مدينة ساموس إبان القرنين الثانى والثالث الميالديين "دراسة فى ضوء المصادر األدبية الرومانية".

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مغزى تصوير فيثاغورس عمى عمالت مدينة ساموس إبان القرنين الثانى والثالث الميالديين "دراسة فى ضوء المصادر األدبية الرومانية". (Arabic)
Alternate Title: The Significance of Representing Pythagoras on Samos Coinage during the Second and Third Centuries A.D. “Study in Light of Roman Literary Sources”. (English)
المؤلفون: دعاء عبد المنعم ع
المصدر: Magazine General Union of Arab Archaeologists; 2024, Vol. 25 Issue 1, p1-20, 20p
Abstract (English): This paper aims to shed light on Pythagoras’s representation on Samos coins spread during the Second and Third centuries A.D. The literary sources assert that Pythagoras was a topic of admiration and interest to the Roman writers. The Roman world saw him as the wisest man and also considered him a god and a miracle worker. This study shows how the ruling class was interested in Pythagoras and his philosophy, which clearly reflects Roman art and architecture, especially during the Hadrian and Severian dynasties. Pythagoras was depicted in two types: The first type is the most common, so it is found on the coins of most of the emperors of this period. The second type appeared only on Commodus’s coins. In both types, he appeared as an astronomer with the celestial globe symbol, and the study proves that his portrayal was influenced by the age spirit. As he was depicted with the symbol of astronomy and astrology, which occupied the forefront among the sciences and was of interest to the emperors, in addition to that, Pythagoras enjoyed a prominent position as one of the first sources of astronomy. As well, the comparative study proves that Pythagoras’s representation differs from that of the other philosophers and astronomers; he was depicted as god Zeus holding a scepter, a symbol of divinity, and this would confirm that Pythagoras was elevated to divinity and honored cult worship for centuries after his death, especially in his hometown of Samos. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تستيدف ىذه الورقة البحثية إلقاء الضوء عمى تصوير الفيمسوف فيثاغورس عمى عمالت مسقط رأسو ساموس، الذى شاع إبان القرنين الثانى والثالث الميالديين، فمن خالل المصادر األدبية يتضح أن فيثاغورس كان موضع إعجاب واىتمام الكتاب الرومان طيمة العصر الرومانى، وكان فى نظر المجتمع الرومانى من أحكم البشر، ليس ىذا فقط، بل اعتبر و ه ا ً إلي وصانع معجزات، كما أوضحت الدراسة كيف كان فيثاغورس وفمسفتو من اىتمامات الطبقة الحاكمة خالل تمك الفترة، وكيف تركت فمسفتو بصمة واضحة عمى الفن والعمارة الرومانية آنذاك، وخاصة خالل عصرى ص ىادريان واألسرة السيفيرية وقد ور فيثاغورس عمى العممة بنمطين، النمط األول وىو النمط األكثر ا؛ ً شيوع حيث وجد عمى ظير عمالت أغمب أباطرة القرنين الثانى والثالث الميالديين، بدءا من تراجان حتى تراجان ديكيوس أما النمط الثانى فقد ظير فقط عمى عمالت كومودوس. وقد صور فيثاغورس فى كال النمطين كعالم فمكى مع رمز الكرة السماوية، وتبين من الدراسة أن تصويره ً جاء ا بروح العصر؛ حيث متأثر إنو صور مع رمز عمم الفمك والتنجيم، العمم الذى احتل مكانة الصدارة بين العموم آنذاك، وكان محل اىتمام األباطرة، فضًال عن المكانة البارزة التى احتميا فيثاغورس فى عالم الفمك باعتباره ا ً واحد من الينابيع األولى ليذا العمم، كما أثبتت الدراسة المقارنة أن تصوير فيثاغورس يختمف عن كافة الفالسفة والفمكيين؛ حيث إنو صور ا باإللو زيوس ً متشبي يحمل الصولجان، رمز األلوىية، وىذا من شأنو أن يؤكد أن فيثاغورس ظل لعدة قرون بعد وفاتو موضع تبجيل وقداسة ونال شرف العبادة وخاصة فى مسقط رأسو ساموس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Magazine General Union of Arab Archaeologists is the property of General Union of Arab Archaeologists and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25369822
DOI:10.21608/jguaa.2023.190117.1286