دورية أكاديمية

واقع توظيف التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط في العملية التعليمية من وجهة نظر املعلمات في مقرر الدراسات النفسية واالجتماعية للمرحلة الثانوية بمدينة مكة املكرمة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع توظيف التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط في العملية التعليمية من وجهة نظر املعلمات في مقرر الدراسات النفسية واالجتماعية للمرحلة الثانوية بمدينة مكة املكرمة. (Arabic)
Alternate Title: The reality of the use of electronic blogging in the educational process from the point of view of teachers during psychological and social studies for the secondary stage in Makkah. (English)
المؤلفون: شروق سالم الزهرا
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Jan2024, Vol. 3 Issue 1, p37-53, 17p
Abstract (English): The aim of this study to reveal the reality and obstacles to the use of electronic multimedia blogging in the educational process from the point of view of the teachers during psychological and social studies of the secondary stage in Makkah. The researcher followed the descriptive analytical method by collecting the study data using the questionnaire, which consisted of (22) paragraphs distributed on two axes, namely first: the reality of using electronic multimedia blogging and second: the obstacles to the use of electronic blogging multiple. If it was applied to a random sample of (50) female teachers of the psychological and social studies course.The results of the data analysis revealed a high overall average score for applying multimedia electronic blogging with female secondary school students from the teachers’ point of view. The results also showed that the arithmetic mean for the obstacles axis was (3.69), which indicates the presence of obstacles that limit the use of electronic blogging with female students, represented by: The lack of training courses for teachers to design and produce electronic blogs, and the lack of specialists in designing and producing electronic blogs limits their benefit in teaching female students at the secondary level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع ومعوقات توظيف التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط في العملية التعليمية من وجهة نظر املعلمات في مقرر الدراسات النفسية واالجتماعية للمرحلة الثانوية بمدينة مكة املكرمة. ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الباحثة املنهج الوصفي التحليلي من خالل جمع بيانات الدراسة باستخدام أداة االستبانة والتي تكونت من )22( فقرة موزعة على محورين وهما األول: واقع استخدام التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط والثاني: ِّقت على عينة عشوائية بلغ عددهن ) ب ُ معوقات استخدام التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط. إذا ط 50( معلمة من معلمات مقرر الدراسات النفسية واالجتماعية في عدة مدراس بمدينة مكة املكرمة. وبعد جمع بيانات الدراسة تم االعتماد على عدٍد من األسـاليب اإلحصـــائية ملعالجة البيانات وتحليلها، وكشفت نتائج تحليل البيانات عن درجة عالية في املتوسط العام لتطبيق التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط مع الطالبات املرحلة الثانوية من وجهة نظر املعلمات، كما أظهرت نتائج أن املتوسط الحسابي ملحور املعوقات كان )3.69( مما يشير إلى وجود عوائق تحد من استخدام التدوين اإللكتروني مع الطالبات متمثلة في: قلة الدورات التدريبية للمعلمات لتصميم وإنتاج التدوينات اإللكترونية، قلة التدوينات اإللكترونية املنتجة بمعايير تصميم وإنتاج تناسب طالبات الصف الثالث الثانوي، وقلة املتخصصين في تصميم وإنتاج التدوينات اإللكترونية يحد من االستفادة منها في تعليم الطالبات املرحلة الثانوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.Q070923