دورية أكاديمية

المقدرة التنبؤية للكفاءة التواصلية بقبول الأقران لدى طلبة الصف الثاني عشر في دولة الكويت.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المقدرة التنبؤية للكفاءة التواصلية بقبول الأقران لدى طلبة الصف الثاني عشر في دولة الكويت. (Arabic)
Alternate Title: : https://doi.org/10.46515/jaes.v9i1.591 452 The Predictive Ability of Communicative Competence of Peer Acceptance among the Twelfth-grade Students in the State of Kuwait. (English)
المؤلفون: ريم عبدالمحسن الحبشي, جيهان وديع مطر
المصدر: Jordanian Educational Journal; 2024 Supplement, Vol. 9, p452-476, 25p
مصطلحات موضوعية: COMMUNICATIVE competence, PEER acceptance, TWELFTH grade (Education), ADOLESCENCE
مصطلحات جغرافية: KUWAIT
Abstract (English): This study aimed to identify the level of communicative competence and peer acceptance, and the relationship between the communicative competence and peer acceptance, and whether there were differences in the relationship between the variables attributed to sex between the twelfthgrade students amounted to (25215) students for the academic year 2020/2021. The sample of the study consisted of (608) males and female's students. They were selected through the convenience sampling method. The correlational descriptive methodology was applied in this study. Two tools were also used commensurate with the study and its objectives. Tools were the communicative competence and peer acceptance scale. Results showed that the level of communicative competence was high with a mean of (3.83), and the level of peer acceptance was also high with a mean of (4.18), Results also showed that there was a statistically significance positive relationship at the significance level (0.05) between communicative competence and peer acceptance, where the value of correlation coefficient was (0.61). The results also showed that the communicative competence has explained (37%) of the variation in peer acceptance as predicted by peer acceptance, and there were statistically significant differences at the level of (0.05) in the relationship between the communicative competence and peer acceptance in favor of males. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى مستوى الكفاءة التواصلية وقبول الأقران، والعلاقة ما بين الكفاءة التواصلية وقبول الأقران، وفيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بالعلاقة بين المتغيرات تعزى للجنس لدى طلبة الصف الثاني عشر، والبالغ عددهم (25215) طالباً وطالبة للعام الدراسي 2020/2021. بلغت عينة الدراسة (608) طلاب وطالبات، تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، واستُخدِمت أداتان تتلاءمان مع الدراسة وأهدافها وهما مقياس الكفاءة التواصلية ومقياس قبول الأقران، وأظهرت النتائج أن الكفاءة التواصلية جاءت بمستوى مرتفع بمتوسط حسابي (3.8)، كما أن مستوى قبول الأقران جاء بمستوى مرتفع بمتوسط حسابي (4.2)، كما أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين الكفاءة التواصلية وقبول الأقران، إذ بلغت قيمة معامل الارتباط (0.61)، كما أظهرت النتائج أن الكفاءة التواصلية قد فسرت ما نسبته (37 %) من التباين في قبول الأقران وهو متنبأ بقبول الأقران، وأن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في العلاقة بين الكفاءة التواصلية وقبول الأقران لصالح الذكور. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordanian Educational Journal is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25207555
DOI:10.46515/jaes.v9i1.591