دورية أكاديمية

فاعلية استخدام األفالم ثالثية األبعاد القائمة على إستراتيجية التخيل الموجه في تدريس وحدة "الماء" لتنمية مهارات التفكير البصري لدى أطفال الروضة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية استخدام األفالم ثالثية األبعاد القائمة على إستراتيجية التخيل الموجه في تدريس وحدة "الماء" لتنمية مهارات التفكير البصري لدى أطفال الروضة. (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of the 3D-Guided Imagery Films on Teaching the "Water" Unit for Developing the Visual Thinking Skills among Kindergarten Children. (English)
المؤلفون: غادةبنتعثمان ال&, دمحم بن صالح الزا
المصدر: Arts for Psychological & Educational Studies; Dec2023, Vol. 5 Issue 4, p352-376, 25p
مصطلحات موضوعية: KINDERGARTEN children, 3-D films
Abstract (English): The present study aimed to explore the effectiveness of 3D-guided imagery films on teaching the "Water" Unit for developing the visual thinking skills among kindergarten children. This study adopted the quasi-experimental approach and the tools included a test of the visual thinking of kindergarten children prepared by the researchers and the teacher's manual of school activities via the 3D films based on imagination-oriented strategies. The study sample consisted of 30 kindergarten children in Sakaka town, Al Jouf. The children were distributed randomly into an experimental group and a controlled group. The experimental group consisted of 15 children (10 males and 5 females), and the controlled group included 15 children (10 males and 5 females). The results indicated a statistically significant difference of (0.05) between the mean scores of the experimental group and the controlled group in the visual thinking in favor of the experimental group. There was also a statistically significant difference of (0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre-test and the post-test of the visual thinking in favor of the post-test. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية استخدام ألافالم ثالثية ألابعاد القائمة على استراتيجية التخيل املوجه في تدريس وحدة "املاء" لتنمية مهارات التفكير البصري لدى أطفال الروضة. لت أدوات الدراسة َّ ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة املنهج شبهالتجريبي. وتمث في اختبار مهارات التفكير ين(، ودليل املعلمة لألنشطة التدريسية باستخدام ألافالم ثالثية َ البصري لطفل الروضة )من إعداد الباحث ألابعاد القائمة على استراتيجية التخيل املوجه، وألافالم ثالثية ألابعاد القائمة على استراتيجية التخيل املوجه.وقد تكونت عينةالدراسةمن )22 من أطفال الروضةفي مدينة)سكاكا ا ( طفال - الجوف( تم توزيعهم ا على مجموعتين تجريبية وضابطة، تكونت املجموعة الضابطة من ) ا عشوائي 55 منهم ا ( طفال عشر إنا ٍث وخمسة ذكور، واملجموعة التجريبية من )55 منهم عشر إنا ٍث وخمسة ذكور ا ( طفال . وقد أسفرت نتائج ا عند مستوى داللة ) الدراسة عن وجود فرق دال إحصائي 2025( بين متوسطي رتب درجات املجموعتين ا التجريبية والضابطة في القياس البعدي للتفكير البصري لصالح املجموعة التجريبية، وكذلك وجود فرق ا ا دال إحصائي عند مستوى داللة)2025( بين متو سطي رتب درجات املجموعةالتجريبيةفي القياسين القبلي والبعدي للتفكيرالبصري لصالحالقياسالبعدي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arts for Psychological & Educational Studies is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27075788
DOI:10.53285/artsep.v5i4.1725