دورية أكاديمية

المقدرة على الإبداع وعلاقتها بالكفاءة الاجتماعية والنمو المعرفي لدى أطفال الروضة في قضاء الضليل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المقدرة على الإبداع وعلاقتها بالكفاءة الاجتماعية والنمو المعرفي لدى أطفال الروضة في قضاء الضليل (Arabic)
Alternate Title: The Ability to be Creative and its Relationship to Social Competence and Cognitive Development among Kindergarten Children in AlDulayl District. (English)
المؤلفون: منال نمر داود, جهاد محمد العنات
المصدر: Jordanian Educational Journal; 2024 Supplement, Vol. 9, p446-471, 26p
مصطلحات موضوعية: CREATIVE ability, SOCIAL skills, COGNITIVE development, KINDERGARTEN children, CREATIVE thinking
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): The study aimed to reveal the relationship between creativity and both social competence and cognitive growth in light of the variables of supervisory authority and gender, among kindergarten children. The study sample consisted of (135) children, of whom (62) males and (73) females, enrolled in government kindergartens. And in particular, during the second semester of the academic year 2021-2020, using the descriptive correlative methodology, and to achieve the objectives of the study, the TCT-DP creative thinking test, the social competence scale, and the cognitive growth assessment tool were applied, after checking the indications of its validity and stability, and the results indicated that the level of ability on creativity among kindergarten children, it came at the weak level, and the level of social competence at the medium level, and the results showed a statistically significant correlation between creativity and both social competence and cognitive growth, and there was no significant difference in the value of the correlation attributed to the variables of gender and the authority in the kindergarten. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى كشف العلاقة بين المقدرة على الإبداع وكل من الكفاءة الاجتماعية والنمو المعرفي في ضوء متغيري السلطة المشرفة والجنس لدى أطفال الروضة, وتكونت عينة الدراسة من (135) طفلا منهم (62) ذكورا و (73) إناثا الملتحقين برياض الأطفال الحكومية والخاصة خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2020-2021 باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي, ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق اختبار التفكير الإبداعي TCT-DP, ومقياس الكفاءة الاجتماعية, وأداة تقييم النمو المعرفي بعد التحقق من دلالات صدقها وثباتها، وأشارت النتائج إلى أن مستوى المقدرة على الإبداع لدى أطفال الروضة جاء بالمستوى الضعيف, ومستوى الكفاءة الاجتماعية بالمستوى المتوسط وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين المقدرة على الإبداع وكل من الكفاءة الاجتماعية والنمو المعرفي, وعدم وجود اختلاف في قيمة الارتباط تعزى لمتغيري الجنس والسلطة المشرفة على الروضة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordanian Educational Journal is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25207555
DOI:10.46515/jaes.v9i1.561