دورية أكاديمية

أثر تطبيق أبعاد الجودة على تحسين الخدمة الصحية في مركز األمل لعالج األورام-تعز

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تطبيق أبعاد الجودة على تحسين الخدمة الصحية في مركز األمل لعالج األورام-تعز (Arabic)
Alternate Title: The Impact of Applying Quality Dimensions on Improving Health Service at Al Amal Oncology Center - Taiz. (English)
المؤلفون: معاذ احمد عبدالكريم الشريحي, عادل العامري
المصدر: Al-Saeed University Journal of Humanities & Applied Sciences; Dec2023, Vol. 6 Issue 5, p100-125, 26p
مصطلحات موضوعية: MEDICAL care, ONCOLOGY
Abstract (English): Impact of applying quality dimensions on health service improvement in Al Amal center for oncology treatment-Taiz. The current research aim to recognize on the level of health quality of service in Al-Amal center. Also aim to find out the impact of applying the quality dimension on health service improvement in the center as a whole similar field as: response, dependence, tangibility, empathy, assurance and guarantee at Al-Amal center for oncology treatment-Taiz. The form study of all employees in A-Amal center from administrative and technical, reaching the number of (96) employees. For research goals approval must be done on analytic prescription. The research has been reach to the following result: - The level of health quality service performance as a whole in Al-Amal center of oncology treatment-Taiz was huge. - As for the performance level as a whole dimensions separately, the level of performance was very big to dimension of response and empathy, while the rest of dimensions of dependence, tangibility and guarantee was only big. The level of applying in health service improvement field in Al-Amal center was big. As field research showed presence of impact on applying the quality dimensions on health service improvement in Al-Amal center for oncology treatment-Taiz as a study replace, through the statistic research the following appeared: - There is a trace through a statistic sign at a sign level (a 0 05) at applying the quality dimension (response, dependence, tangibility, empathy, guarantee/assurance) on health service improvement. - There is a trace through a statistic sign at a sign level (a < 0.05) at applying the quality dimension separately (response, dependence, tangibility, empathy, guarantee/assurance) on health service improvement in Al-Amal center for oncology treatment-Taiz. Based on this result, this study comes with group of recommendations and suggestions for health service improvement quality. Among them, the researcher recommends that Al-Amal center focus on continuity of work with quality while increasing the levels of quality of health service in its different field in Al-Amal center to improve the health service level to a very high level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ارسة الحالية إلى التعرف على مستوى جودة الخدمات الصحية في مركز األمل. كما هدفت إلى التعرف على أثر تطبيق أبعاد الجودة على تحسين الخدمات الطبية في المركز ككل وأبعادها المتمثلة ب االستجابة، االعتمادية، الملموسية، التعاطف، الضمان والتوكيد في مركز األمل لعالج األو ارم تعز. وتكون مجتمع الد ارسة من جميع موظفي مركز األمل من إداريين وفنيين والبال عدده (96) موظف.ا. ومن أجل تحقيق أهداف الد ارسة ت االعتماد على المنهج الوصفي التحليلي. وقد توصلت الد ارسة إلى النتائج التالية - أن مستوى تطبيق أبعاد جودة الخدمات الصحية ككل (االستجابة، االعتمادية، الملموسية، التعاطف، الضمان/التوكيد) في مركز األمل لعالج األو ارم تعز كان كبي ا.ر. - بالنسبة لمستوى التطبيق لكل بعد على حدة، فقد كان مستوى التطبيق لبعد االستجابة وبعد التعاطف كبي ا.ر جد ا.، بينما بقية االبعاد االعتمادية والملموسية والضمان كان مستوى تطبيق كل منهما كبي ا.ر. - ومستوى تطبيق مجال تحسين الخدمات الصحية في مركز الامل ل*الج الأورم -- تعز كبير. كما بينت الد ارسة الميدانية وجود أثر لتطبيق أبعاد الجودة على تحسين الخدمة الصحية - في تطبيق أبعاد الجودة)الاستجابة، (a يوجد أثر ذو داللة إحصائية عند مستوى داللة (0.05 ق االعتمادية، الملموسية، التعاطف، الضمان/التوكيد) على تحسين الخدمة الصحية في مركز الامل لعالج الاوارم - تعز. في تطبيق أبعاد الجودة كال. على حدة (a يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ق (الاستجابة، الاعتمادية، الملموسية، التعاطف، الضمان/التوكيد) على تحسين الخدمة الصحية في مركز الامل لعالج الاوارم - تعز. وبناء على هذه النتائج يوصى الباحث مركز الامل على ا س تم ار رية العمل بالجودة مع زيادة رفع مستويات جودة الخدمات الصحية في مختلف مجالاتها في مركز الامل لكي تتحسن مستوى الخدمة الصحية إلى مستوى كبير جدا.. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Saeed University Journal of Humanities & Applied Sciences is the property of Al-Saeed Journal of Humanities & Applied Science and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index