دورية أكاديمية

تقييم أثر برامج تحفيز الطيران على زيادة الطلب للمقاصد السياحية المصرية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تقييم أثر برامج تحفيز الطيران على زيادة الطلب للمقاصد السياحية المصرية. (Arabic)
Alternate Title: Evaluation the Impact of Aviation Incentive Programs on Increasing Demand for Egyptian Tourist Destinations. (English)
المؤلفون: مصطفى صبحي محمود
المصدر: International Journal for Tourism, Archeology & Hospitality (IJTAH); Jan2024, Vol. 4 Issue 1, p375-395, 21p
Abstract (English): The countries of the world are making many promotional efforts and marketing activities to obtain the largest segment of international tourism, and the most important of these activities is the development of programs to stimulate regular and charter flights to attract the largest number of tourists in order to achieve the highest return from tourism, as the current study aims to assess the impact of stimulus programs Aviation to increase the demand for Egyptian tourist destinations, This is done through the following sub-objectives: shedding light on the regular and charter flight incentive programs, including the general controls, rules and standards necessary for the airlines organizing the incentive program and transporting them to Egyptian airports, as well as determining the aircraft load ratios, used airports, the number of flights, and the incentive value for airlines to increase The request to Egyptian tourist destinations, and identification of the challenges that faced the implementation of the program to stimulate regular and charter flights, Determining the features of developing the new aviation incentive program, identifying the reasons for increasing the value of the incentive on regular flights, knowing the details of the value of the incentive on flights coming to Egypt, analyzing the role that aviation incentive programs can play in increasing the demand for Egyptian tourist destinations, and evaluating the role that It is carried out by aviation incentive programs to stimulate travel to Egypt through various airlines, which were implemented from 2016 until the first quarter of 2023. To achieve these goals, the qualitative approach was used. The study sample included a content analysis of (33) documents and reports issued by the official authorities in Egypt, and the program (SPSS 25) was used for statistical analysis. An increase in the demand for Egyptian tourist destinations, where the value of Pearson's correlation was 0.953 at a significant level of 0.05 ≥α, and this means that the greater the aviation incentive programs, the higher the rate of demand for Egyptian tourist destinations. The value of "eta > 2" on the size of the impact of regular and charter flight incentive programs also showed the effectiveness of these programs and the presence of a large impact size of 98.90% in attracting the largest number of tourists and increasing the demand for Egyptian tourist destinations, and giving Egyptian tourist cities a competitive advantage to address the negative impacts of many events that Egypt went through it during the last period, which severely affected the Egyptian tourism sector. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تبذل دول العالم العديد من الجهود الترويجية والأنشطة التسويقية من أجل ذلك الحصول على أكبر شريحة من السياحة الدولية، ومن أهم هذه الأنشطة - تطوير برامج تحفيز الرحلات الجوية المنتظمة والمستأجرة لجذب أكبر عدد من السياح لتحقيق أعلى عائد من السياحة كما تهدف الدراسة الحالية إلى تقييمها تأثير برامج تحفيز الطيران على زيادة الطلب على السائح المصري الوجهات، وذلك من خلال الأهداف الفرعية التالية: تسليط الضوء على الوجهات العادية و برامج حوافز الرحلات الجوية المستأجرة، بما في ذلك الضوابط العامة والقواعد والمعايير اللازمة لشركات الطيران المنظمة لبرنامج الحوافز ونقلهم إلى المطارات المصرية، كما وكذلك تحديد نسب حمولة الطائرات والمطارات المستخدمة وعدد الرحلات والحافز قيمة لشركات الطيران لزيادة الطلب على الوجهات السياحية المصرية وتحديد التحديات التي واجهت تنفيذ برنامج التحفيز النظامي والميثاق الرحلات الجوية، تحديد ملامح تطوير برنامج حوافز الطيران الجديد، تحديد أسباب زيادة قيمة الحافز على الرحلات المنتظمة ومعرفة تفاصيلها قيمة الحافز على الرحلات الجوية القادمة إلى مصر، وتحليل الدور الذي يلعبه حافز الطيران يمكن أن تلعب البرامج في زيادة الطلب على الوجهات السياحية المصرية، وتقييم الوضع الدور الذي يقوم به الطيران من خلال برامج تحفيزية لتحفيز السفر إلى مصر من خلاله مختلف شركات الطيران، والتي تم تنفيذها من عام 2016 حتى الربع الأول من عام 2023. لتحقيق ذلك لهذه الأهداف، تم استخدام النهج النوعي. وقد اشتملت عينة الدراسة على تحليل محتوى (33) وثيقة وتقرير صادر عن الجهات الرسمية في مصر، وبرنامج (SPSS 25) تم استخدامه للتحليل الإحصائي. زيادة الطلب على الوجهات السياحية المصرية حيث بلغت قيمة ارتباط بيرسون 0.953 عند مستوى معنوي قدره 0.05 ≥α، وهذا ويعني أنه كلما زادت برامج حوافز الطيران، كلما ارتفع معدل الطلب عليها الوجهات السياحية المصرية . قيمة "eta  2" على حجم التأثير المنتظم و كما أظهرت برامج حوافز الرحلات الجوية المستأجرة فعالية هذه البرامج و وجود حجم تأثير كبير يصل إلى 98.90% في جذب أكبر عدد من السياح و زيادة الطلب على الوجهات السياحية المصرية، ومنح المدن السياحية المصرية أ الميزة التنافسية لمعالجة التأثيرات السلبية للعديد من الأحداث التي مرت بها مصر خلال الفترة الماضية، مما أثر بشدة على قطاع السياحة المصري. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal for Tourism, Archeology & Hospitality (IJTAH) is the property of Beni Suef University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index