دورية أكاديمية

دور نموذج تدريسي للفيزياء قائم على التصميم الهندسي الموجَّه بالجدل في تعزيز الفعالية الذاتية للتصميم الهندسي لدى طالبات المرحلة الثانوية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور نموذج تدريسي للفيزياء قائم على التصميم الهندسي الموجَّه بالجدل في تعزيز الفعالية الذاتية للتصميم الهندسي لدى طالبات المرحلة الثانوية. (Arabic)
Alternate Title: The Role of a Physics Teaching Model Based on Argument-Driven Engineering Design in Enhancing Self-Efficacy of Secondary School Female Students. (English)
المؤلفون: مشاعل بنتعبدهلل&, فهد بن سليمان الش
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 4, p36-48, 13p
مصطلحات موضوعية: ENGINEERING design education in secondary schools, SELF-efficacy in students, HIGH school girls, SECONDARY education, TWELFTH grade (Education), PHYSICS education, STEM education, TEACHING models
Abstract (English): Objectives: The study aims to reveal the role of a proposed model for teaching physics based on argument-driven engineering design in enhancing the self-efficacy of engineering design among secondary school female students. Methods: To achieve the objectives of the study, the parallel design convergent approach was adopted. Quantitative data was collected using a pre-experimental design (One-group pretest-posttest design), consisting of (35) 12th -grade female students. Qualitative data was collected by using a case study applied to (9) students from the same group to explore their perceptions of the model's role in enhancing their effectiveness. Results: The results showed the effect of the model in enhancing self-efficacy of engineering design in all its concepts with a statistically significant degree, as the mean scores for self-concepts (confidence – motivation – the expectation of success) increased, and the concept of (anxiety) decreased. In addition, the qualitative results showed a clear effect of the teaching model in enhancing students' self-efficacy in engineering design among female students. Conclusions: The proposed teaching model provided female students with varied learning opportunities based on the argument-driven engineering design, which gave them experience in engineering practices that helped them know how engineers think to solve problems, boosted their confidence in their self-efficacy, and raised their motivation and expectation of success, and on the other hand, it reduced their level of anxiety in design practices. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن دور نموذج تدريس الفيزياء القائم على التصميم الهندسي الموجَّه بالجدل العلمي في تعزيز الفعالية الذاتية للتصميم الهندسي لدى طالبات المرحلة الثانوية. المنهجية: لتحقيق أهداف البحث؛ اُتبع المنهج التقاربي المتوازي. جُمع البيانات الكمية باستخدام التصميم ما قبل التجريبي ) مجموعة واحدة باختبار قبلي وبعدي)، مكونة من (35) طالبة من طالبات الصف الثالث ثانوي، وجمعت البيانات النوعية باستخدام تصميم دراسة الحالة طُبق على (9) طالبات من نفس المجموعة بغرض استقصاء تصوراتهن عن دور النموذج في تعزيز الفعالية الذاتية لديهن. النتائج: أظهرت النتائج أثر النموذج في تحسين الفعالية الذاتية للتصميم الهندسي بجميع مفاهيمه بدررجة دالة إحصائيا، حيث ارتفعت متوسطات مفاهيم (الثقة- الدافعية- توقع النجاح)، في حين انخفض مفهوم (القلق). وبينت النتائج النوعية دورا واضحاً للنموذج التدريسي في تعزيز الفعّالية الذاتية في التصميم الهندسي لدى الطالبات. الخلاصة: وفر نموذج التدريس المقترح للطالبات فرصاً متنوعة للتعلم القائم على التصميم الهندسي الموجه بالجدل العلمي؛ والذي أكسبهن الخبرة في الممارسات الهندسية، وساعدهن في معرفة طريقة تفكير المهندسين في حل المشكلات مما عزز ثقتهن بفعاليتهن الذاتية، ورفع من دافعيتهن، وتوقع النجاح لديهن. ومن جهة أخرى انخفض مستوى القلق لديهن عند ممارسة عمليات التصميم الهندسي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v50i4.4206