دورية أكاديمية

"إتجاهات خبارء التسويق نحو إستخدام البلوكتشين في التسويق الرقمي: دارسة ميدانية"

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: "إتجاهات خبارء التسويق نحو إستخدام البلوكتشين في التسويق الرقمي: دارسة ميدانية" (Arabic)
Alternate Title: "Marketing Experts' Attitudes Towards using Blockchain in Digital Marketing: a Field Study". (English)
المؤلفون: صبري بن أحمد أبوخضير
المصدر: Arab Journal for Scientific Publishing; Jan2024, Vol. 6 Issue 63, p101-133, 33p
Abstract (English): Amidst technological advancements and global challenges, the rise of sophisticated e-commerce platforms alongside mobile applications has contributed significantly to the growth of trade between companies and consumers, reshaping organizational structures. These new technologies have transformed global marketing dynamics, allowing marketers to deeply penetrate their current markets and establish new online markets, revealing new technologies and methods for more effective consumer targeting. The study aimed to identify the challenges faced by marketing experts and the essential factors for the successful adoption of Blockchain technology in marketing, as well as to measure its impact on the role of marketers. Utilizing a descriptiveanalytical approach, the study relied on a random sampling method. The sample consisted of 114 respondents: 48.2% from private companies, 28.9% in government roles, 15.8% in institutions, 3.5% as academic professors, and 3.5% as marketing practitioners. Regarding experience, 49.1% had over 15 years, 27.2% had 1-5 years, 14% had 10-15 years, and 9.6% had 510 years. The results validated the hypothesis that there is a statistically significant impact of the challenges faced by marketing experts on the use of Blockchain in digital marketing. It also confirmed the hypothesis regarding the significant impact of necessary factors for successful Blockchain-based marketing on its use in digital marketing. The field study demonstrated that the use of Blockchain technology would lead to the development of the marketing role through secure data management and ease of handling user lists. However, at present, there may not be sufficient qualified personnel to manage these advanced systems in the marketing sector. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): في ظل تطو ارت التكنولوجيا ومرور ومواجهة العالم للعديد من االزمات والتحديات، أصبح واضحا انتشار منصات التجارة اإللكترونية المتطورة جنبا إلى جنب مع تطبيقات الهاتف المحمول أدى إلى أسهم في نمو التجارة بين الشركات والمستهلكين وإعادة تشكيل الهياكل التنظيمية. أدت التقنيات الجديدة إلى تغيير ديناميكيات التسويق العالمي، حيث سمح اإلنترنت للمسوقين بالتغلغل بشكل أعمق في أسواقهم الحالية، وخلق أسواق جديدة عبر اإلنترنت وهذا التفاعل المتسارع اظهر العديد من التقنيات واألساليب جديدة الستهداف المستهلكين بشكل أكثر فعالية. هدفت الد ارسة الى تحديد التحديات التي تواجه خبارء التسويق والعوامل الضرورية لنجاح التسويق في تبني تكنولوجيا البلوكتشين وكذلك قياس أثرها على دور المسوقين. وقد اتبعت الد ارسة المنهج الوصفي التحليلي تم االعتماد على أسلوب العينة العشوائية في اختيار عينة 48.2 %) من المبحوثين يعملوا في شركات خاصة، (28.9 %) يعملوا في وظيفية حكومية، وهناك) " الد ارسة والمكونة من " 114 %15.8) يعملوا في مؤسسات، وهناك (3.5 %) يعملوا في وظيفة أستاذ أكاديمي، وهناك (3.5 %) يعملوا كممارس تسويق. سنوات) - الخبرة للمبحوثين (49.1 %) من المبحوثين لديهم سنوات خبرة تزيد عن 15 عام، وهناك (27.2 %) تت اروح سنوات خب ارتهم ما بين 1 15 عام، وأخي ار، هناك (9.6 %) من المبحوثين تت اروح خب ارتهم ما بين - 5، وهناك (14 %) من المبحوثين تت اروح خب ارتهم ما بين 10 10-5- أعوام. أظهرت نتائج قبول الفرضية القائلة: يوجد أثر ذو داللة إحصائية للتحديات التي تواجه خبارء التسويق على استخدام البلوكتشين في التسويق الرقمي. وكذلك قبول الفرضية القائلة: يوجد أثر ذو داللة إحصائية للعوامل الالزمة لنجاح التسويق المعتمد على البلوكتشين التي تواجه خبارء التسويق على استخدام البلوكتشين في التسويق الرقمي. وقد أثبتت الد ارسة الميدانية أن استخدام تكنولوجيا البلوكتشين سوف يؤدى إلى تطوير دور التسويق وذلك عن طريق تامين البيانات وسهوله التعامل مع قوائم المستخدمين ولكن في الوقت الحالي قد ال توجد الكوادر المطلوبة للتعامل مع تلك األنظمة الحديثة في مجال التسويق. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for Scientific Publishing is the property of Research & Development of Human Recourses Center (REMAH) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27082806
DOI:10.36571/ajsp636