دورية أكاديمية

واقع تطبيق معلمات رياض الأطفال معيار التطور اللغوي والمعرفة المبكرة للقراءة والكتابة في التدريس من وجهة نظر المشرفات التربويات بمدينة الرياض.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع تطبيق معلمات رياض الأطفال معيار التطور اللغوي والمعرفة المبكرة للقراءة والكتابة في التدريس من وجهة نظر المشرفات التربويات بمدينة الرياض. (Arabic)
Alternate Title: The reality of implementing kindergarten (KG) female teachers for the standard of language development and early knowledge of reading and writing in teaching from the perspective of female educational supervisors in Riyadh. (English)
المؤلفون: هلالة بنت محمد ال, هيلة بنت خلف الده
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Mar2024, Vol. 3 Issue 3, p1-21, 21p
Abstract (English): This research endeavors to assess the implementation status of language development standards and early literacy skills among female kindergarten (KG) teachers in Riyadh, as perceived by female educational supervisors. A survey method was employed, with a sample comprising 37 KG educational supervisors. Data were gathered using a questionnaire structured around three primary domains: listening, speaking, and reading and writing. The findings indicate the following key points: (1) Female KG teachers demonstrate a high level of proficiency in implementing language development standards and early literacy skills, with listening and speaking skills ranking highest at 89.3%, followed by reading skills at 86.6%, and writing skills at 84.9%. (2) Educational supervisors perceive a very high degree of proficiency among female KG teachers in implementing listening and speaking skills in alignment with developmental learning standards. (3) Similarly, a very high degree of proficiency is observed in the implementation of reading skills. (4) Female KG teachers exhibit a very high level of proficiency in implementing writing and speaking skills in accordance with developmental learning standards, as perceived by educational supervisors. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يسعى هذا البحث لتقييم مدى تطبيق معايير تنمية اللغة ومهارات القراءة المبكرة لدى معلمات رياض الأطفال الإناث في مدينة الرياض، وفقًا لإدراك المشرفات التربويات الإناث . تم استخدام منهج المسح مع عينة تتكون من 37 مشرفة تعليمية في رياض الأطفال. تم جمع البيانات باستخدام استبيان منظم حول ثلاثة مجالات رئيسية الاستماع، والتحدث، والقراءة والكتابة. تشير النتائج إلى النقاط الرئيسية التالية: (1) تظهر معلمات رياض الأطفال الإناث مستوى عال من الكفاءة في تطبيق معايير تنمية اللغة ومهارات القراءة المبكرة، حيث تحتل مهارات الاستماع والتحدث المرتبة الأولى بنسبة 89.3 ، تليها مهارات القراءة بنسبة 86.6%، ومهارات الكتابة بنسبة 84.9% . (2) ترى المشرفات التربويات درجة عالية جدًا من الكفاءة بين معلمات رياض الأطفال الإناث في تطبيق مهارات الاستماع والتحدث بما يتماشى مع معايير التعلم النمائي (3) وبالمثل، يُلاحظ وجود درجة عالية جدًا من الكفاءة في تطبيق مهارات القراءة. (4) تظهر معلمات رياض الأطفال الإناث مستوى عال جدًا من الكفاءة في تطبيق مهارات الكتابة والتحدث وفقًا لمعايير التعلم النمائي، وفقًا لإدراك المشرفات التربويات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.H151223