دورية أكاديمية

مستوى ممارسة معلمي التربية الإسلامية والدراسات الاجتماعية لأدوارهم في تنمية قيم المواطنة لدى طلبتهم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى ممارسة معلمي التربية الإسلامية والدراسات الاجتماعية لأدوارهم في تنمية قيم المواطنة لدى طلبتهم. (Arabic)
Alternate Title: The Level of Islamic Education and Social Studies Teachers’ Practice of their Roles in Citizenship Development Values among their Students. (English)
المؤلفون: بدور عبد الله علي, سعاد محمد ناجي اح
المصدر: Humanities & Educational Sciences Journal; Mar2024, Issue 37, p647-670, 24p
Abstract (English): The study aimed to identify the level of practice of teachers of Islamic education and social studies and their role in developing the values of citizenship among their students. The researchers used the descriptive survey method. To achieve the goal of the study, they prepared a questionnaire consisting of (27) items distributed over three dimensions (the cognitive dimension, the skills dimension, and the emotional dimension). After ensuring the validity and reliability of the tool, it was applied to the sample of the study, which consisted of (56) male and female teachers of Islamic education and social studies at basic education in Ma’rib City. The study concluded that the level of practice of teachers of Islamic education and social studies to their role in developing the values of citizenship among their students was at a high percentage in all dimensions. The study also found that there were no statistically significant differences between the level of practice of teachers of Islamic education and social studies to their role in developing the values of citizenship among their students regarding the gender variable (males, females). It also found that there are statistically significant differences among the participants according to the specialization variable in favour of social studies. The study concluded with a set of recommendations and suggestions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى ممارسة معلمي التربية الإسلامية والدراسات الاجتماعيات لأدوارهم في تنمية قيم المواطنة لدى طلبتهم، وقد استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق هدف الدراسة قامتا بإعداد استبانة تكونت من (27) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد (البعد المعرفي، والبعد المهارى، والبعد الوجداني)، وبعد التأكد من صدق وثبات الأداة تم تطبيقها على عينة الدراسة التي تكونت من (56) معلماً ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية، والدراسات الاجتماعية للمرحلة الأساسية بمدينة مأرب، وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى ممارسة معلمي التربية الإسلامية، والدراسات الاجتماعية لأدوارهم في تنمية قيم المواطنة لدى طلبتهم جاءت بنسبة كبيرة في جميع الأبعاد، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين مستوى ممارسة معلمي التربية الإسلامية، والدراسات الاجتماعية لأدوارهم في تنمية قيم المواطنة لدى طلبتهم تعزى لمتغير النوع الاجتماعي (ذكور، إناث)، في حين وجدت فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير التخصص ولصالح الدراسات الاجتماعية، وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Humanities & Educational Sciences Journal is the property of Humanities & Educational Sciences Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index