دورية أكاديمية

مستويات التحليل اللُُّغََوي عند الصََّنوبري في شرح بائية ذي الرُُّمََّة: دراسة إبستمولوجية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستويات التحليل اللُُّغََوي عند الصََّنوبري في شرح بائية ذي الرُُّمََّة: دراسة إبستمولوجية (Arabic)
Alternate Title: Levels of linguistic analysis according to Al-Sanūbari in explanation of Bayyat of Dhi Al-Rumma: Epistemological study. (English)
المؤلفون: منصور بن دباس بن عبد الله العتيبي
المصدر: Shaqra University Journal; 2023, Vol. 11, p111-148, 38p
Abstract (English): This study aims to uncover the linguistic levels addressed by Abu Bakr Al-San'ani in his explanation of the poem "Dhi Al-Rumma", and compare them with old language books, Arabic dictionaries, and modern linguistic studies, covering most of the linguistic aspects that allow us to judge Al-San'ani's linguistic thought and highlight his efforts in the linguistic field. To achieve this goal, the study adopted the inductive-analytical method to present the linguistic issues addressed by Al-San'ani, whether phonetic, morphological, syntactic, or semantic, and then comment on them from the perspective of the linguistic heritage books, allowing for much discussion and opinion on the areas we have focused on, in accordance with modern linguistic lesson data. The research concluded that Al-San'ani's linguistic lesson is comprehensive, represented in the four linguistic levels: phonetic, morphological, syntactic, and semantic, with his focus on phonetic phenomena being less than his focus on structure, composition, and meaning, in addition to the diversity of expression methods for meaning in Al-San'ani's approach to interpreting and editing meaning. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن المستويات اللغوية التي تناولها أبو بكر الصنوبري في شرحه لبائية ذي الرُّمَّة، ومقارنتها مع كتب اللغة القديمة، والمعاجم العربية، والدراسات اللغوية الحديثة، بتناول معظم الجوانب اللغوية التي بواسطتها نستطيع الحكم على فكر الصنوبري اللغوي، وإبراز جهوده في الميدان اللغوي، لتُكْمِل الدراسات الأدبية التي تناولت الجوانب الشعرية عنده. ولتحقيق ذلك الهدف؛ اعتمدت الدراسة المنهج الاستقرائيّ التحليليّ لعرض القضايا اللغوية التي طرقها الصنوبري، سواء أكانت صوتية، أم صرفية، أم نحوية، أم دلالية، ثم التعقيب عليها من كتب التراث اللُّغوي؛ مما سمح بكثير من المناقشة وإبداء الرأي في المواطن التي وقفنا عندها، وفقًا لمعطيات الدرس اللغوي الحديث. وقد خلص البحث إلى شُمُولية الدرس اللغوي عند الصَّنوبَري متمثّلًًا في مستويات اللغة الأربعة: الصوتي، والصرفي، والنحوي، والدلالي، وكانت عناية الصَّنوبَري بالظواهر الصَّوتية أقل من عنايته بظواهر البنية والتركيب والدلالة، فضلًًا عن تنوع صور التعبير عن المعنى عند الصَّنوبَري بين منهج تفسير المعنى، وتحرير المعنى. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Shaqra University Journal is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index