دورية أكاديمية

توظيف منظمات القطاع غير الربحي لمواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة الذوق العام: حساب الجمعية السعودية للذوق العام في منصة (X) أنموذجا.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: توظيف منظمات القطاع غير الربحي لمواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة الذوق العام: حساب الجمعية السعودية للذوق العام في منصة (X) أنموذجا. (Arabic)
Alternate Title: Non-Profit Sector Organizations Employing Social Networking Sites to Spread the Culture of Public Taste Saudi Association Account for Public Taste in (X) Platform as A Model )*. (English)
المؤلفون: زكية النور يوسف م, سارة بنت عبد الله, عبير بنت فيصل الغ, أهوان بنت محمد ال
المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Jan-Mar2024, Issue 49, p10-30, 23p
Abstract (English): The current study aimed to identify the extent to which non-profit sector organizations used social media sites to spread the culture of Public Taste and it aimed as well to recognize the method that the Saudi Association's account handled the Public Taste on the X platform (X) to disseminate the culture of Public Taste. The study used both the media survey curriculum using the identification tool to collect data from a sample consists of (100) individual followers of the Association's account on the X platform, and the analytical approach based on the content analysis form to analyze the tweets of the Association's account on the X platform during the period from 1-1-2023 until 31-03-2023. The most important results of the field study concluded that: 43.1% of the sample individuals who are exposed to the Saudi Association’s account of Public Taste on the X platform are exposing to it (sometimes). It also became clear that the association was keen to spread the culture and concepts of Public Taste and adopt it as a way of life for all members of society, as the satisfaction achieved that refers to (Cognitive Mastery of the Culture of Public Taste) came at the forefront of the satisfactions achieved by the sample members from following the account. The contents of Public Taste in sports are among the contents that are most affected by the sample members who are exposed to the association’s account on the X platform. It was also revealed that there is a positive relationship between the association’s utilization of the X platform and spreading the culture of Public Taste among members of society. While the most important results of the analytical study concluded that awareness-raising topics are at the front of the topics addressed by the association’s account on the X platform. Moral values also came at the front of the types of values included in the account which demonstrates the association’s keenness to provide a series vof awareness messages that support the adoption of Public Taste values among members of society. It seeks to contribute to the transfer of moral, social and cultural values and principles from one generation to another. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى توظيف منظمات القطاع غير الربحي المواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة الذوق العام، كما هدفت إلى التعرف على كيفية تناول حساب الجمعية السعودية للذوق العام على منصة إكس (X) لنشر ثقافة الذوق العام، واستخدمت الدراسة كل من منهج المسح الإعلامي بالاعتماد على أداة الاستبانة لجمع البيانات من عينة قوامها (۱۰۰) مفردة من متابعي حساب الجمعية على منصة إكس، والمنهج التحليلي بالاعتماد على استمارة تحليل المضمون لتحليل تغريدات حساب الجمعية على منصة إكس في الفترة الزمنية من ۲۰۲۳/۰۱/۰۱ م إلى ۲۰۲۳/۰۳/۳۱م ، وتمثلت أهم نتائج الدراسة الميدانية في : أن ٤٣,١ من أفراد العينة الذين يتعرضون لحساب الجمعية السعودية للذوق العام على منصة إكس (X) ، يتعرضون له (أحيانًا) ، كما اتضح حرص الجمعية على نشر ثقافة ومفاهيم الذوق العام وتبنيه كأسلوب حياة لكافة أفراد المجتمع، حيث إن الإشباع المتحقق الذي يشير إلى التمكن المعرفي من ثقافة الذوق العام جاء في مقدمة الإشباعات المتحققة لدى أفراد العينة من متابعة الحساب، وتعتبر مضامين الذوق العام في الرياضة من أكثر المضامين التي يتأثر بها أفراد العينة الذين يتعرضون لحساب الجمعية على منصة إكس (X) ، كما تبين وجود علاقة إيجابية بين توظيف الجمعية لمنصة إكس (X) ونشر ثقافة الذوق العام لدى أفراد المجتمع، فيما توصلت أهم نتائج الدراسة التحليلية إلى أن الموضوعات التوعوية في مقدمة الموضوعات التي يتناولها حساب الجمعية على منصة إكس (X) ، كما جاءت القيم الأخلاقية في صدارة أنواع القيم المتضمنة في الحساب، مما يوضح حرص الجمعية على تقديم سلسلة من الرسائل التوعوية التي تدعم تبني قيم الذوق العام لدى أفراد المجتمع، وتسعى إلى الإسهام في نقل القيم والمبادئ الأخلاقية والاجتماعية والثقافية من جيل إلى آخر [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust is the property of Egyptian Public Relation Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index