دورية أكاديمية

The economics of marketing the apricot crop and measuring marketing efficiency and the factors affecting it in Salah alDin - Al-Alam District as a model for the 2022 production season.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: The economics of marketing the apricot crop and measuring marketing efficiency and the factors affecting it in Salah alDin - Al-Alam District as a model for the 2022 production season.
Alternate Title: اقتصاديات تسويق محصول المشمش وقياس الكفاء التسويقية والعوامل المؤثرة لها في صلاح الدين قضاء العلم انموذجا للموسم الانتاجي 2022. (Arabic)
المؤلفون: Rahim, Firas Ibrahim
المصدر: Journal of Kirkuk University for Agricultural Sciences; Mar2024, Vol. 15 Issue 1, p1-13, 13p
مصطلحات موضوعية: MARKETING margin, CROPS, MARKETING costs, QUESTIONNAIRES, RETAIL stores
Abstract (English): The high marketing margin and low marketing efficiency of apricots in Salah al-Din Governorate was the main goal of studying this crop, as well as estimating marketing costs and measuring marketing efficiency. A random sample was chosen in this research, consisting of (75) farmers in Al-Alam District, and the total number was (22) Questionnaire., and retail stores (46). The results showed that the retailer’s profits came in first place, reaching on average for the year (2022) about (296.900) dinars. The results also showed the total production costs per dunum and per ton for the apricot crop (389.000, 572.000) dinars respectively, and marketing efficiency was measured in the study area. The study showed poor performance of the marketing system for the apricot crop along the marketing channels, which is low when compared with the marketing systems of the rest of the countries of the world. The most important variables affecting marketing efficiency, as the results that could be obtained indicate that the linear formula The independent variables are the best according to economic and statistical standards, and it can be noted that (the costs of boxes and packing bags, the costs of packing and loading, the costs of transportation, and the distance of the marketing center) are linked to the amount of marketing efficiency in an inverse relationship. Either production costs and the variable of experience in agriculture are linked to a direct relationship with the amount of marketing efficiency, and this is consistent with the logic of economic theory. This study continued to open new wholesale outlets and expand wholesale offices, as the study showed that there is scarcity and scarcity in wholesale markets, and this in turn leads to many wholesalers monopolizing apricot fruits and selling them at prices that suit them. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): إن ارتفاع الهامش التسويقي وانخفاض الكفاءة التسويقية المشمش في محافظة صلاح الدين كان الهدف الرئيسي من دراسة هذه المحصول كذلك تقدير التكاليف التسويقية وقياس الكفاءة التسويقية، تم اختيار عينه عشوائية في هذا البحث مكونة من (75) مزارعاً في قضاء العلم، والجملة عددها (22) استمارة، ومن محلات التجزئة (46). واظهرت النتائج أن إرباح تاجر التجزئة جاءت بالمرتبة الأولي حيث بلغت كمتوسط لسنة (2022) حوالي (296.900) دينار. كما اظهرت النتائج إجمالي تكاليف الإنتاج الكلية للدونم والطن الواحد لمحصول المشمش (389000 (572000 ديناراً على التوالي وتم قياس الكفاءة التسويقية في منطقة الدراسة، وبينت الدراسة ضعف اداء النظام التسويقي لمحصول المشمش على طول القنوات التسويقية وهي منخفضة عند مقارنتها مع النظم التسويقية لباقي دول العالماما وجاءت اهم المتغيرات المؤثرة على الكفاء التسويقية اذ تشير النتائج التي أمكن الحصول عليها إن الصيغة الخطية في المتغيرات المستقلة هي الأفضل وفقا للمعايير الاقتصادية والاحصائية ويمكن ملاحظة إن تكاليف الصناديق واكياس التعبئة تكاليف التعبئة والتحميل تكاليف النقل وبعد مركز التسويق ترتبط مع مقدار الكفاءة التسويقية بعلاقة عكسية إما تكاليف الإنتاج ومتغير الخبرة في الزراعة ترتبط بعلاقة طردية مع مقدار الكفاءة التسويقية وهذا ما يتفق مع منطق النظرية الاقتصادية. وأوصى الباحث على فتح منافذ جديدة للبيع بالجملة وتوسيع مكاتب الجملة حيث أظهرت النتائج أن هناك شحه وقلة في أسواق الجملة وهذا بدوره يؤدي إلى احتكار الكثير من تجار الجملة لثمار فاكهة المشمش وبيعها بأسعار تناسبهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Kirkuk University for Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:22210482
DOI:10.58928/ku24.15101