دورية أكاديمية

الإدارة القطبية مدخل لتحقيق التوازن في الممارسات القيادية بمدارس سلطنة عُمان بعد جائحة كورنا.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الإدارة القطبية مدخل لتحقيق التوازن في الممارسات القيادية بمدارس سلطنة عُمان بعد جائحة كورنا. (Arabic)
Alternate Title: Polarities Management Approach toward balancing between Leadership Practices Techniques in the Sultanate of Oman Schools after Corona Pandemic. (English)
المؤلفون: وجيهة ثابت العان, محمد عبد الحميد ل, نوال بنت أحمد اله
المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); 2024, Vol. 15 Issue 1, p21-36, 16p
Abstract (English): The Corona pandemic Covid-19 has left many challenges and administrative conflicts in the leadership practices in public schools the Sultanate of Oman. This study aims to explore the practicing the Polar Management Approach (PMA) as one of the contemporary trends. It also aims to state some suggestions’ techniques through which to achieve PMA.The descriptive approach was used. A questionnaire consisting of (58) items was used to collect data form a sample of (94). The validity and reliability of the tool were verified with the value of Cronbach-Alpha was (0.968). The results were showed that the highest administrative practices in the schools of the Sultanate of Oman are oriented towards effective leadership, followed by focused leadership. The results also showed that there are statistically significant differences in favor of years of experience variable for those with long experience. As for techniques, the results of the study revealed that there are (14) techniques that can be used to achieve administrative balance, all of which revolve around the importance of continuing innovation, supporting initiatives and not wasting opportunities, and practicing diplomacy in dealing with conflicts and conflicts. Upon the study results, a number of recommendations were proposed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): لقد أثرت جائحة كورونا (كوفيد (۱۹) على قطاع التعليم بشكل عام وإدارات المدارس بشكل خاص وذلك من خلال ظهور العديد من التحديات التي استدعت إعادة النظر في الممارسات القيادية فيها لتكون أكثر توازنا في التعامل مع الصراعات التنظيمية. من هنا جاءت هذه الدراسة لتقدم مدخل الإدارة القطبية كأحد الاتجاهات المعاصرة في الإدارة ولتكشف عن درجة ممارسته لما يمكن أن يحققه من توازن في الممارسات القيادية بمدارس سلطنة عمان، وثم اقتراح آليات يتحقق من خلالها إحداث التوازن استخدام المنهج الوصفي بواسطة استبانة مكونة من (٥٨) فقرة. وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها، حيث بلغت قيمة كرونباخ - ألفا (۰,٩٦٨). وجمعت البيانات من عينة بلغت (٩٤) مديرا ومساعد مدير من مدارس السلطنة. وأظهرت نتائج الدراسة أن أعلى الممارسات الإدارية بمدارس السلطنة متجهة نحو القيادة الفاعلة تليها القيادة المركزة، كما أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير عدد سنوات الخبرة لذوي الخبرة الطويلة. أما فيما يتعلق بالآليات فقد كشفت نتائج الدراسة أن هناك (١٤) آلية يمكن استخدامها لتحقيق التوازن الإداري تتمحور جميعها حول أهمية الاستمرار في التجديد، ودعم المبادرات وعدم إضاعة الفرص، وممارسة الدبلوماسية في فك النزاعات والصراعات التنظيمية، وفي ضوء نتائج الدراسة تم وضع العديد من التوصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index