دورية أكاديمية

الثقة بالنفس لطلبة قسم التربية الخاصة بجامعة دهوك.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الثقة بالنفس لطلبة قسم التربية الخاصة بجامعة دهوك. (Arabic)
Alternate Title: Self-confidence of the Students of the Department of Special Education in the University of Duhok. (English)
المؤلفون: غريبة هادي عبد هل
المصدر: Journal of Tikrit University for Humanities; 2023, Vol. 30 Issue 8, Part 1, p434-453, 20p
Abstract (English): The researcher aimed to identify the level of selfconfidence among the students of the College of Basic Education and Special Education as well as finding the statistically significant differences in the selfconfidence of the students of special education according to the variables of gender and marital status. The comparative descriptive approach was used, and the study population reached (282) students. The sample reached (100) students. They were randomly selected from among the students studying in special education. The researcher relied on the scale prepared by (Al-Bayati-2006) to measure the level of selfconfidence, which consists of (50) items, noting that the alternatives to answering the periods of the scale are in (always, sometimes, never), where the data received in the research were treated statistically using the t-test for one sample, and t for two independent samples, analysis of variance and Cronbach's alpha coefficient, through the statistical package for social sciences (SPSS).The results showed that the level of self-confidence among the research sample was at the average level, as well as the absence of statistically significant differences according to demographic variables (gender,), while there were statistically significant differences according to the demographic variable (marital status). It was in favor of married couples. In light of the results, the research presented some recommendations and proposals. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الباحثة التعرف على مستوى الثقة بالنفس لدى طلاب الكلية التربية الأساس التربية الخاصة. وكذلك إيجاد دلالة الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الثقة بالنفس لدى الطلاب التربية الخاصة تبعا للمتغيرات النوع الاجتماعي، الحالة الاجتماعية المرحلة السكن). تم استخدام المنهج الوصفي المقارن، كما بلغ المجتمع الدراسة (282) طالبا وبلغت العينة (100) طالب و تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من بين الطلاب الذين يدرسون في التربية الخاصة اعتمدت الباحثة على المقياس الذي أعده البياتي - 2006) لقياس مستوى الثقة بالنفس و الذي يتكون من (50) فقرة علما بأن بدائل الاجابة عن فترات المقياس في دائما، احيانا ، ابدا)، حيث عولجت البيانات الواردة بالبحث إحصائيا باستخدام الاختبار التاتي لعينة واحدة، والتائي لعينتين مستقلتين و تحليل التباين انوفة ومعامل ألفا كرونباخ، من خلال الحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). فأظهرت النتائج، أن مستوى الثقة بالنفس لدى أفراد عينة البحث كان في المستوى المتوسط و كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغيرات الديمغرافية ( النوع الاجتماعي) بينما توجد فروق ذات دلالة احصائية تبعاً لمتغير الديمغرافية ( الحالة الاجتماعية) كان الصالح المتزوجين. وفي ضوء النتائج قدم البحث بعض التوصيات و المقترحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Tikrit University for Humanities is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:18176798
DOI:10.25130/jtuh.30.8.1.2023.22